Hyppää sisältöön
Palvelulinjan auto rautatieaseman liikenneympyrässä
Kuva: Teemu Heikkilä

R-kyyti

R-kyyti on Riihimäen uusi kutsukyytipalvelu, joka liikennöi asiakkaiden omien reittien ja aikataulujen mukaan. Aikataulu ilmoitetaan aikavälinä, jotta samaan suuntaan kulkevia matkustajia voidaan yhdistellä samoille reiteille. Matkahuollon Reitit & Liput -sovelluksella voit tilata R-kyydin silloin, kun sinulle sopii. Voit tilata R-kyydin myös soittamalla numeroon 0206 144 400 (ma–pe klo 7–17, paikallispuhelumaksu). Katso tarkemmat ohjeet alta.

R-kyyti mahdollistaa hyvän palvelutason aiempaa laajemmalle alueelle ja sillä pääsee kätevästi myös paikkoihin, joihin bussi ei ole aiemmin vienyt. Ympäristöystävällinen R-kyyti jättää turhat ajot pois. Bussi kulkee vain silloin, kun on tilauksia.

Palvelukonseptia kokeillaan vuoden 2022 loppuun saakka. R-kyyti korvaa palvelulinjan sekä varhaisaamujen, iltojen ja viikonloppujen aikataulutetun liikenteen. R-kyyti on osa laajempaa kokeiluhanketta, johon saadaan liikkumisen ohjauksen valtionavustusta Traficomilta.

  • Palveluajat

    • ma–pe klo 5–23
    • la–su klo 7–17

    Palvelualue

    R-kyyti palvelee koko taajama-alueella sekä Herajoen työssäkäynti alueella (mm. Würth, Valio).
    Katso R-kyydin palvelualuekartta R-liikenteen aikataulujulkaisusta

    R-kyyti noutaa jatkossa pysäkeiltä. Voit kuitenkin edelleen hakea matkoja osoitteesta osoitteeseen. Sovellus tai asiakaspalvelija kertoo oikean noutopysäkin. Vaihtoehtoisesti voit hakea matkoja suoraan pysäkiltä pysäkille. Tutustu R-kyydin pysäkkeihin täällä tai avaa pdf-kartta tästä.

    R-kyydin autot pysähtyvät säännöllisesti kauppakeskus Atomilla ja Würthillä. Matkat on tilattava etukäteen, kuten ennenkin, mutta kyydin saaminen näihin aikoihin on varmempaa erityisesti, jos tilaat hyvissä ajoin ennakkoon.

    • Atomiin / Prismaan matkat kannattaa tilata seuraavasti pysäkille “Kauppakeskus Atomi” (pysäkkinumero 399):
      • Saapuminen Atomiin: ma–pe klo 9.30
      • Lähtö Atomista: ma–pe klo 11.00
    • Würthille matkat kannattaa tilata seuraavasti pysäkeille “Würth Herajoki L” (pysäkkinumero 279), “Würth Herajoki I” (nro 280) tai “Würth Herajoki” (nro 281):
      • Saapuminen Würthille: ma–pe klo 5.45 tai 13.45
      • Lähtö Würthiltä: ma–pe klo 14.10 tai 22.10

    Poikkeavat ajopäivät

    • 6.12.2022 sunnuntailiikenne (Itsenäisyyspäivä)
    • 24.12.2022 lauantailiikenne (päättyy klo 13) (Jouluaatto)
    • 25.12.2022 ei liikennöintiä (Joulupäivä)
    • 26.12.2022 sunnuntailiikenne (Tapaninpäivä)
    • Lataa Reitit & Liput -sovellus Google Play tai App Store -sovelluskaupasta ja rekisteröidy sähköpostiosoitteellasi
      • Varmista, että käytät viimeisintä sovellusversiota
      • Tallenna sovellukseen etu- ja sukunimesi sekä puhelinnumerosi.
    • Aseta lähtö- ja määränpää
      • Käytä mahdollisuuksien mukaan pysäkkejä. Katso kartta pysäkeistä täältä
      • Tutustu tarvittaessa tarkempiin ohjeisiin täällä
    • Aseta toivottu lähtö- tai saapumisaika oikeasta yläkulmasta
      • Jos haluat varmistaa kyydin tiettyyn aikaan, tilaa se hyvissä ajoin ennakkoon ja tee tilaus sen mukaan, milloin sinun pitäisi olla perillä kohteessa
    • Aseta matkustajamäärä sekä mukana kulkevat apuvälineet (rollaattori, pyörätuoli, lastenrattaat) osoitekenttien alla olevasta matkustajatiedot-kohdasta
      • Löydät apuvälinevalinnat, kun vierität näkymän alas asti
    • Paina kohdasta “Hae reitit ja liput” ja saat reittiehdotuksia
      • R-kyyti on tarjolla, jos autoja on vapaana haluamaasi aikaan
      • R-kyydin aikataulu ilmoitetaan aikavälinä (+/- 8 min), jotta matkasi voidaan yhdistää muiden kanssa. Varaudu aina aikaisimpaan lähtöaikaan
    • Valitse listasta R-kyyti ja pääset valitsemaan lipputuotteet ja tilaamaan matkan
      • Voit maksaa kyydin sovelluksella valitsemalla lipuksi “maksan nyt”. Silloin tilauksen tekeminen on mahdollista aikaisintaan 5 päivää ennakkoon
      • Jos et halua maksaa sovelluksella tai olet oikeutettu matkustamaan paikallisliikenteessä maksutta, valitse lipuksi “paikanvaraus”. Paikanvarauksia voi tehdä jopa 30 päivää ennakkoon
    • Sovellus näyttää kävelyreitin R-kyydin pysäkille
      • Huom! Liikuntarajoitteiset ja raskaiden kantamusten kanssa kulkevat matkustajat noudetaan mahdollisuuksien mukaan ovelta ja kuljetetaan perille asti. Ilmoita tarpeesta tilauksen vahvistamisen jälkeen lisätiedot kuljettajalle -kohdassa (ks. seuraava kohta)
    • Kerro tarvittaessa lisätietoja kuljettajalle
      • Kerro tässä, jos olet liikuntarajoitteinen tai kuljet raskaiden kantamusten kanssa ja tarvitset noudon lähemmäksi. Kirjoita haluamasi nouto-osoite ja/tai määränpään osoite tähän
      • Jos tilaat matkan toiselle henkilölle, ilmoita tässä matkustajan nimi
    • Seuraa ja tarkista noutoaika hyvissä ajoin ennen lähtöä. Arvioitu noutoaika voi muuttua luvatun aikaikkunan sisällä aiemmaksi tai myöhemmäksi
      • Löydät luvatun aikaikkunan kuitista. Varaudu olemaan noutopisteessä aikaisimpaan noutoaikaan
    • Tunnistat oikean auton R-kyydin tunnuksesta ja auton numerosta
      • Kun nouset kyytiin, ilmoita nimesi, jolla tilasit kyydin
    • Peru kyyti tarvittaessa viimeistään tunti ennen lähtöä, jotta auto vapautuu muiden käyttöön
      • Sovelluksella maksetuista tilauksista palautetaan maksu automaattisesti perumisen yhteydessä
      • Kun lähtöön on alle tunti, peruminen sovelluksella ei ole enää mahdollista
    • Voit hakea reittejä ja ostaa lippuja myös muihin kaupunkeihin
      • Sovellus osaa automaattisesti ehdottaa R-kyydin ja bussi- tai junareitin yhdistelmää. Sovelluksella voit ostaa R-kyydin lisäksi muut joukkoliikenneliput (mm. Matkahuolto, VR, Onnibus, HSL, Nysse, Waltti)
    • Katso myös tarkemmat ohjeet Matkahuollon sivuilta
    • Soita numeroon 0206 144 400 (paikallispuhelumaksu) ma–pe klo 7–17
    • Kerro etu- ja sukunimesi ja puhelinnumerosi
      • Kerro halutessasi myös sähköpostiosoitteesi, mikäli haluat seurata matkaasi Reitit & Liput -sovelluksella
      • Jos tilaat kyydin toiselle henkilölle, kerro matkustajan nimi ja puhelinnumero, mihin voi tarvittaessa soittaa
    • Kerro heti aluksi, jos olet tilaamassa meno-paluumatkan tai toistuvia tilauksia
    • Kerro mistä mihin olet menossa
      • Voit kertoa myös paikan nimen (esim. sairaala)
      • Voit tilata matkan myös pysäkiltä pysäkille. Katso kartta pysäkeistä täältä
    • Kerro milloin haluat lähteä tai milloin haluat olla perillä
      • Huom! Jos haluat varmistaa kyydin tiettyyn aikaan, tilaa se hyvissä ajoin ennakkoon ja tee tilaus sen mukaan, milloin sinun pitäisi olla perillä kohteessa (esim. rautatieasemalla, lääkärissä, kampaajalla)
    • Kerro kaikkien matkustajien määrä sekä mukanasi tulevat apuvälineet (rollaattori, pyörätuoli, lastenrattaat)
      • Huom! Auto ei voi poimia ystäviä mukaan matkan varrelta, jos heille ei ole tehty omaa tilausta
    • Asiakaspalvelija ilmoittaa kyydin aikaisimman noutoajan ja noutopysäkin
      • R-kyyti ei hae oven edestä vaan asiakkaan on käveltävä sovelluksen osoittamalle pysäkille
      • Huom! Liikuntarajoitteiset ja raskaiden kantamusten kanssa kulkevat matkustajat noudetaan mahdollisuuksien mukaan ovelta ja kuljetetaan perille asti. Ilmoita tarpeesta asiakaspalvelijalle
    • Ole noutopisteessä ajoissa. Varaudu odottamaan kyytiä jopa 15 minuutin ajan
      • Noutoajassa on joustoa, jotta matka voidaan yhdistää muiden kanssa
    • Tunnistat oikean auton R-kyydin tunnuksesta ja auton numerosta
      • Kun nouset kyytiin, ilmoita nimesi, jolla tilasit kyydin
      • Huom! Jos auto menee ohi tai kuljettaja ei löydä nimeäsi listalta, sinua ollaan tulossa hakemaan toisella autolla. Jää odottamaan toista autoa
    • Maksa matka tai näytä voimassa oleva lippu (matkakortti, mobiililippu) tai ilmaiseen matkustamiseen oikeuttava todistus
    • Peru tarvittaessa kyyti hyvissä ajoin soittamalla asiakaspalveluun: kerro nimesi (tai sähköpostiosoitteesi) ja matkan ajankohta
  • Maksa matka sovelluksella tilausta tehdessäsi (aikuinen 2 €, lapsi 1 €) tai samoin kuin maksaisit tavallisessa bussissa. Kyytiin pääsee normaaleilla paikallisliikenteen lipputuotteilla tai maksamalla sovelluksella tilauksen yhteydessä. Paikallisliikenteessä maksutta matkustavat kulkevat myös R-kyydillä maksutta.

    Huom! Koululais-/opiskelijalippu ei kelpaa R-kyydissä matkustamiseen koulupäivisin klo 5–16 välisenä aikana.

    Katso tarkemmat tiedot maksutavoista ja lipputuotteista täältä.

  • R-kyytiä ajaa kolme pikkubussia, jotka kaikki ovat matalalattiaisia. Niiden kyytiin pääsee siis helposti lastenvaunujen, rollaattorin tai pyörätuolin kanssa. Kuljettaja myös auttaa tarvittaessa. Lastenvaunujen, rollaattorin tai pyörätuolin kuljettamisesta ei peritä maksua. Lastenvaunuissa olevan lapsen kanssa matkustavan (yhden) aikuisen matka on maksuton. Myös alle 7-vuotiaan matka on aina maksuton.

    Yhteen autoon mahtuu kerralla enintään 16–18 matkustajaa, 1–2 pyörätuolia tai muutama rollaattori ja/tai lastenvaunut.

  • R-kyydissä toimitaan matkatavaroiden, lemmikkieläimien, polkupyörien ja muiden kulkuvälineiden sekä löytötavaroiden osalta samalla tavoin kuin muussakin paikallisliikenteessä. Myös pysähtymismerkki kannattaa antaa lähestyvälle R-kyydin bussille.

    Tarkemmat tiedot edellä mainituista asioista löytyvät täältä (kohdasta Yleistä Riihimäen paikallisliikenteestä).

    • Palvelun järjestää Riihimäen kaupunki
    • Kutsuliikenteen tilaus- ja reititysjärjestelmän toimittaa Matkahuolto
    • R-kyytiä liikennöi Lehdon Liikenne Oy
    • Palvelun pilotointiin saadaan liikkumisen ohjauksen valtionavustusta Traficomilta
  • Yleistä

    Nämä käyttöehdot koskevat R-kyyti-liikennepalvelun (“R-kyyti”) käyttöä. Käyttääkseen R-kyytiä käyttäjän tulee lukea huolellisesti ja hyväksyä nämä käyttöehdot ennen palvelun käyttöä.

    R-kyyti-liikennepalvelu

    R-kyyti kuljettaa asiakkaita määritellyn palvelualueen ja palveluaikojen puitteissa asiakkaiden tekemien tilausten pohjalta. Voit tilata R-kyydin mistä ja minne tahansa palvelualueen sisällä. Kyyti noutaa ja jättää lähellä olevalle linja-autopysäkille. Sovellus tai asiakaspalvelija ilmoittaa noutopaikan. Automaattinen reititysjärjestelmä yhdistää samaan suuntaan ja samaan aikaan kulkevia matkustajia samoille reiteille, jotta autoilla voidaan kuljettaa mahdollisimman monia asiakkaita. Siksi R-kyydin noutoaika ilmoitetaan joustavana aikavälinä. Matkan lähtö- ja/tai saapumisajat sekä matka-aika voivat joustavasti muuttua ilmoitettujen aikarajojen sisällä. Kuljettaja poimii ja jättää asiakkaat reititysjärjestelmän tuottaman aikataulun mukaan.

    R-kyyti-liikennepalvelun järjestää Riihimäen kaupunki, joka tilaa siihen tarvittavan kuljetuspalvelun asianmukaisen luvan omaavilta taksi- tai joukkoliikenneyrityksiltä.

    Kyydin tilaaminen

    R-kyyti tilataan etukäteen joko mobiililaitteisiin ladattavalla sovelluksella tai soittamalla asiakaspalveluun.

    Kun matka tilataan ja maksetaan sovelluksella, asiakas sitoutuu maksamaan ilmoitetun hinnan tilaamisen yhteydessä sovellukseen tallennetulla maksutavalla. Sovelluksen tarjoaja määrittelee käytettävissä olevat maksuvälineet, ja käyttäjän on hyväksyttävä kyseisen sovelluksen käyttöehdot. Mikäli kyseessä on yksittäinen R-kyyti-tilaus, maksu veloitetaan tunti ennen matkan alkua tai heti tilaushetkellä, jos lähtöön on aikaa alle tunti.

    Kun matka tilataan sovelluksella, mutta maksetaan autossa tai, kun matka tilataan soittamalla asiakaspalveluun, kyyti maksetaan kuljettajalle kyytiin noustessa. Kulloinkin voimassa olevat maksutavat ja lipputuotteet ilmoitetaan matkaliput-sivulla. Kuljettaja veloittaa voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

    Ennen tilauksen vahvistamista tarkista, että noutopiste, määränpää, haluttu ajankohta sekä matkustaja- ja apuvälinetiedot ovat oikein. Jos matka tilataan toiselle henkilölle, tilaajan tulee mainita matkustajan nimi tilauksen lisätiedoissa. Huomioi, että noutopiste voi sijaita lyhyen kävelymatkan päässä tilauspaikasta. Ennakkotilauksia on mahdollista tehdä aikaisintaan viisi päivää ennen matkan ajankohtaa, jos kyseessä on yksittäinen R-kyyti-tilaus.

    Sovelluksella R-kyydin voi tilata myös osana matkaketjua eli samalla kertaa voi tilata R-kyydin ja jonkin muun joukkoliikennematkan. Tässä tapauksessa R-kyydin ennakkotilaamiselle ei ole mitään aikarajaa, mutta maksu veloitetaan jo heti tilaamisen yhteydessä eikä tilausta voi perua.

    Ennakkotilausten noutoaika ilmoitetaan aikavälinä, joka tarkentuu, kun tiedetään, yhdistyykö reittiin muita asiakastilauksia.

    Asiakkaan noutaminen

    Kun matka on tilattu sovelluksella, tarkempi aika ilmoitetaan hyvissä ajoin ennen kyydin aikaisinta mahdollista noutoaikaa. Tämän jälkeen asiakas voi myös seurata auton saapumista sovelluksen kartalla. Ole ilmoitetussa noutopisteessä ilmoitettuna noutoaikana. R-kyyti ei voi odottaa yksittäistä asiakasta yli luvatun noutoajan, koska R-kyydin pitää pysyä muille asiakkaille lupaamassaan aikataulussa.

    Kun matka on tilattu soittamalla asiakaspalveluun, asiakkaan tulee aina varautua aikaisimpaan mahdolliseen noutoaikaan. Soittamalla tilanneille asiakkaille ei lähde ilmoitusta tarkentuneesta noutoajasta. Asiakkaan täytyy varautua odottamaan ilmoitetussa noutopisteessä koko ilmoitetun noutoaikavälin ajan.

    Asiakkaan tulee ilmoittaa puhelinnumeronsa joko asiakaspalvelijalle tai tallentamalla se sovelluksessa, jotta kuljettaja voi saada hänet kiinni, mikäli noutopisteen sijainnissa on epäselvyyttä ja kuljettaja ei löydä asiakasta. Mikäli auto on paikalla ilmoitetun mukaisesti, mutta asiakas ei, eikä kuljettajalla ole asiakkaan puhelinnumeroa, kuljettaja joutuu jatkamaan matkaa ilman asiakasta eikä maksua tällöin palauteta.

    Tässä vaiheessa asiakkaan on mahdollista soittaa myös itse suoraan sovelluksesta kuljettajalle, mikäli kyydin saapumisessa ilmenee ongelmia.

    Noustessaan kyytiin asiakkaan tulee ilmoittaa nimensä kuljettajalle, jotta kuljettaja pystyy kuittaamaan oikean asiakkaan kyytiin poimituksi.

    Kyydin peruminen ja käyttämättä jättäminen

    Yksittäisen sovelluksella tilatun R-kyyti-tilauksen voi perua maksutta viimeistään tuntia ennen aikaisinta noutoaikaa. Jos asiakas jättää sovelluksella tilaamansa kyydin käyttämättä ilman perumista, tilauksesta veloitetaan R-kyydin normaali hinta korvaukseksi auton turhasta varaamisesta.

    Myös soittamalla tehdyt tilaukset tulee peruuttaa viimeistään tuntia ennen aikaisinta lähtöä, jotta autot eivät ole turhaan varattuna ja vapautuvat muiden asiakkaiden käyttöön.

    Matkaketjun osana olevaa sovelluksella tehtyä R-kyyti-tilausta ei voi perua. Matkaketjulla tarkoitetaan joukkoliikennelipun ja R-kyydin muodostamaa yhdistelmää, joka on ostettu yhdellä kertaa sovelluksella.

    Mikäli sama asiakas jättää tilaamansa kyydin käyttämättä ilman perumista usein, voidaan viiden (5) perumatta jättämisen jälkeen evätä kyseessä olevan asiakkaan oikeus tehdä R-kyyti-tilauksia.

    Paikka pitää varata kaikille henkilöille

    Kaikkien matkustajien määrä on ilmoitettava tilausta tehtäessä, myös esimerkiksi maksutta matkustavien lasten, jotta tarvittavat paikat voidaan varata autoista. Kuljettajalla on oikeus evätä kyytiin nousu lisämatkustajilta, joita ei ole ilmoitettu tilauksessa, koska auton paikat voivat olla jo varattuja muille asiakkaille.

    Tilauksen matkustajamäärää ei voi tilauksen jälkeen enää muuttaa. Mikäli tätä halutaan muuttaa, pitää tilaus perua ja tehdä uusi tilaus.

    R-kyyti-kuljettaja ei voi toimia itsenäisesti matkustavien lasten tai muiden apua tarvitsevien henkilöiden avustajana tai saattajana. Jos matkustaja tarvitsee saattajan, hänet pitää myös ilmoittaa matkustajaksi tilauksessa.

    Maksunpalautukset

    Maksua ei palauteta virheellisesti tilatuista matkoista. Tarjoamme täyden maksupalautuksen sovelluksella tilauksen yhteydessä maksetuista kyydeistä, jos tilattu kyyti jää ajamatta tai myöhästyy merkittävästi muusta kuin asiakkaasta johtuvasta syystä ja tästä on reklamoitu 48 tunnin sisällä (ks. Palautteet ja reklamaatiot).

    R-kyydin nouto- ja saapumisaika ilmoitetaan tilaushetkellä aikavälinä. Kyyti katsotaan myöhästyneeksi vain, jos nouto tai saapuminen tapahtuvat näiden aikavälien jälkeen. Kyyti katsotaan merkittävästi myöhästyneeksi, mikäli nouto tai saapuminen tapahtuvat yli 10 minuuttia näiden aikavälien jälkeen. Maksua ei palauteta, mikäli nouto ja saapuminen ovat tapahtuneet näiden aikavälien sisällä tai ylitys on enintään 10 minuuttia.

    Lasten kuljettaminen

    Vanhemmat tai huoltajat ovat täydessä vastuussa alaikäisten toimista, vaikka lapsi matkustaisi ilman saattajaa.

    Emme voi taata, että alle 3-vuotiaalle lapselle on aina asianmukainen turvaistuin. Mikäli lapsen ikä tai koko edellyttää turvaistuinta, on sellaisen järjestäminen viime kädessä lapsen kanssa matkustavan huoltajan tai aikuisen vastuulla, ja vastuu ilman asianmukaista turvaistuinta matkustavasta lapsesta on kyseisellä aikuisella.

    Apuvälineet

    Pyörätuolin, rollaattorin ja lastenvaunujen kuljettaminen on mahdollista, mikäli autoissa on niille tilaa ja niille on varattu paikka tilauksen yhteydessä. Ilmoita aina mukana kulkevista apuvälineistä tilauksen yhteydessä. R-kyyti ei tarjoa asiakkaan saattopalvelua, joten varauduthan siihen, että jos tarvitset avustajaa joko lähtö- tai saapumisosoitteessa, kuljettaja ei voi toimia avustajana.

    Lemmikkieläimet

    Lemmikkien kuljettaminen on mahdollista, mutta ilmoita mukanasi kulkevasta lemmikistä tilauksen lisätiedoissa kuljettajalle. Kuljettaja voi kieltäytyä kuljettamasta lemmikkejä, joiden voidaan perustellusti olettaa aiheuttavan häiriötä tai olevan vaaraksi muille matkustajille tai kuljettajalle. R-kyyti ei vastaa matkustajalle mahdollisesti aiheutuvista allergisista reaktioista, joita kuljetettavat tai aikaisemmin kuljetetut lemmikkieläimet voivat matkustajalle aiheuttaa.

    Tupakointi ja alkoholin käyttö ei ole sallittua

    R-kyyti-autoissa ei saa tupakoida, käyttää sähkötupakkaa eikä huumaavia aineita tai nauttia alkoholijuomia. Kuljettaja voi vaatia matkustajaa poistumaan kyydistä, jos tämä ei noudata tässä mainittua kieltoa. Huumaavien aineiden käytöstä tehdään myös ilmoitus poliisille.

    Auton vahingoittamisesta peritään korvaus

    Mikäli asiakas aiheuttaa auton likaantumisen (esim. pahoinvoinnin seurauksena) tai vaurioittaa autoa, on asiakas velvollinen korvaamaan siivous- ja korjauskulut suoraan kuljetusyritykselle. Kuljettaja voi veloittaa korvauksen asiakkaalta suoraan autossa tai lähettää laskun jälkikäteen. Asiakas voi tarvittaessa olla yhteydessä R-kyydin asiakaspalveluun, jos korvausvaatimuksessa on epäselvyyksiä.

    Ei häirintää

    R-kyydillä on nollatoleranssi kaikenlaisen häirinnän ja epäasiallisen käyttäytymisen suhteen. Kuljettajalla on velvollisuus poistaa kyydistä asiakas, joka häiritsee muita matkustajia tai kuljettajaa seksuaalisesti, rasistisesti tai muulla epäsopivalla tavalla, eikä kehotuksesta huolimatta välittömästi lopeta häirintää. Häirintää on käytös, jonka kohde tulkitsee häirinnäksi, loukkaavaksi tai muutoin epäasialliseksi.

    Kuljettajalla on oikeus kieltäytyä ottamasta kyytiin asiakasta, joka käyttäytyy aggressiivisesti tai tavalla, jonka perusteella hänen voidaan ilmeisesti olettaa häiritsevän tai olevan vaaraksi muille matkustajille. Kuljettajalla on oikeus estää edellä kuvatulla tavalla kanssamatkustajaa häirinnyttä asiakasta poistumasta kyydistä samassa osoitteessa kuin häirinnän kohteeksi joutunut asiakas, jos kuljettajan harkinnan mukaan häirinnän kohteeksi joutuneen turvallisuus olisi muuten uhattuna.

    R-kyyti pidättää oikeuden olla ottamatta kyytiin asiakasta, joka on aiemmin R-kyytiä käyttäessään syyllistynyt edellä kuvattuun häirintään eikä ole kehotuksen saatuaan lopettanut häiritsevää tai epäasiallista käyttäytymistä. Edellä kuvatuissa tilanteissa kyydistä poistetuille tai kyydistä jätetyille ei korvata maksetun kyydin hintaa.

    Matkaketjut

    Jos käytät R-kyytiä osana matkaa (esim. jatkaaksesi matkaa toisella liikennepalvelulla), varmistathan riittävän vaihtoajan kulkuvälineestä toiseen vaihtaessasi. Riihimäen kaupunki rajaa korvausvastuunsa R-kyyti-liikennepalvelun hintaan, jos myöhästyt jatkoyhteydestä.

    Vaikka pyrimme täsmällisyyteen ilmoitetuissa ajoissa, emme voi taata minuuttiaikataulua, emmekä hyvitä kyydin hintaa vähäisissä myöhästymisissä. Jos haluat varmistua, että saavut esimerkiksi rautatieasemalle ajoissa, tee kyytitilaus asettamalla saapumisaika siten, että sinulla on hyvin aikaa siirtyä junaan.

    Voit myös hakea matkan toisella paikkakunnalla sijaitsevaan määränpäähän saakka, jolloin sovellus osaa valmiiksi ehdottaa R-kyydin ja junan tai linja-auton muodostamaa matkaketjua ja aikatauluttaa R-kyydin junan tai linja-auton lähtöajan mukaan. Huomioi kuitenkin, että vaihto ei ole taattu, joten lyhyen vaihtoajan matkaketjujen ostaminen on asiakkaan vastuulla ja jatkoyhteyttä ei hyvitetä, mikäli R-kyyti on myöhässä.

    Palautteet ja reklamaatiot

    Palautteet ja reklamaatiot koskien R-kyyti-liikennepalvelua on toimitettava Riihimäen palautepalvelun tai tilaussovelluksen kautta.

    Henkilötietojen käsittely

    Rekisterinpitäjänä toimii kutsuliikennealustan ja tilaussovelluksen tarjoaja. Käyttääkseen R-kyytiä käyttäjän on hyväksyttävä kutsuliikennealustan ja tilaussovelluksen tarjoajan tietosuojaselosteen mukainen henkilötietojen käsittely.

    Toistaiseksi R-kyydin voi tilata vain Matkahuollon Reitit & Liput -sovelluksella tai soittamalla Matkahuollon asiakaspalvelunumeroon. Matkahuollon Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen (2016/679) 13 ja 14 artikloiden mukainen tietosuojaseloste on luettavissa osoitteessa https://www.matkahuolto.fi/tietosuojaseloste-asiakastiedot.

    Rekisterinpitäjänä toimii myös Riihimäen kaupunki. Riihimäen kaupungin Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen (2016/679) 13 ja 14 artikloiden mukainen tietosuojaseloste on luettavissa täältä.