Tutustu vapaaehtoistoimintaan elävien kirjojen kanssa tiistaina 12.3.

28.2.2024 Tiedotteet Elä ja voi hyvin Musiikkiopisto Avoimet hyvinvointipalvelut Kirjasto Riksula

Riihimäen seudun valikkoryhmä järjestää tiistaina 12.3. kello 17–19 Vapaaehtoisten kirjasto -tapahtuman Riihimäen kirjastolla. Valikkoryhmä on seudullinen yhteistyöverkosto, jonka yhtenä keskeisenä tavoitteena on lisätä vapaaehtoistoiminnan tunnettuutta. Ryhmässä on mukana toimijoita järjestöistä, seurakunnista ja kunnista.

”Vapaaehtoisten kirjaston ideana on tarjota seudun asukkaille matalan kynnyksen mahdollisuus tutustua vapaaehtoistoimintaan. Tapahtumassa voi piipahtaa itselleen sopivana ajankohtana tai halutessaan viipyä pidempäänkin. Toivomme paikalle kaikkia, joita vapaaehtoistoiminta kiinnostaa. Ei tarvitse olla valmis aloittamaan vapaaehtoisena toimimista. Tapahtumamme on kaikille avoin kuten kirjaston toiminta yleensäkin”, innostaa valikkoryhmän puheenjohtaja Reija Lumivuokko Riihimäen kaupungilta.

Vapaaehtoisten kirjasto levittäytyy kirjaston alakertaan. Valikkoryhmän jäsenet esittelevät omilla pisteillään vapaaehtoistoimintaansa. Yleisen tiedon lisäksi tarjolla on myös kokemustietoa. Jo toiminnassa mukana olevia vapaaehtoisia on lainattavissa juttukaveriksi koko tapahtuman ajan. Näiden elävien kirjojen kautta tapahtuman osallistujat pääsevät tutustumaan vapaaehtoistoimintaan monipuolisesti eri näkökulmista.

”Elävien kirjojen kautta toivomme pystyvämme välittämään vapaaehtoistoiminnan ilosanomaa tehokkaammin. Vapaaehtoistoiminta on vastavuoroista. Se tuottaa kaikille osapuolille iloa. Vapaaehtoinen saa toiminnan kautta muun muassa merkityksellisyyden ja osallisuuden kokemuksia”, kuvailee Reija Lumivuokko.

Tapahtuman aikana on mahdollisuus nauttia musiikkiopiston oppilaiden musiikkiesityksistä. Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä Riihimäen kirjaston ja musiikkiopiston kanssa. Vapaaehtoisten kirjastossa pääset tutustumaan seuraavien toimijoiden vapaaehtoistoimintaan: Hausjärven seurakunta, Hyvinkään Nuorisoasuntoyhdistys ry, Kanta-Hämeen Muistiyhdistys ry, Kotokartanosäätiö, Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hämeen piiri ry, Parasta Lapsille ry, SPR Riihimäen osasto, Riihimäen kaupunki, Riihimäen Martat ry, Riihimäen seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry ja Riihimäen Siskot ja Simot.