Hyppää sisältöön

Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea

Putkisiltoja, kaupunkipyöriä ja taiteen yhdistämistä rakentamiseen – tekninen johtaja on monessa mukana

31.8.2023 2023 Riksussa töissä Hallinto

Vihreiden lehtien välistä pilkottaa hymyilevä henkilö, jonka mustassa paidassa lukee Riksu.
Maria Vasko. Kuva: Jenniina Nummela

Riksussa töissä on juttusarja, jossa Riihimäen kaupungin työntekijät kertovat työstään.

Kaupunkipyörät ja Riihimäen rautatieaseman katettu pyöräparkki ovat konkreettinen esimerkki siitä, mitä tekninen toimiala tekee kaupunkilaisten hyväksi. Ympäri kaupunkia on kaupunkipyöräasemia ja oman pyöränsä voi junalle tullessaan jättää Asema-aukion tukeviin, runkolukittaviin telineisiin esimerkiksi katoksen alle. Aseman läheisyydessä pyöräpaikkoja on yli 500, ja pyöriä voi jättää jopa kahteen kerrokseen. Pyörä nostetaan toiseen kerrokseen yksinkertaisen mekanismin avulla.

”Olin mukana hankkimassa Riihimäelle ensimmäisiä kaupunkipyöriä vuonna 2020. Olen ollut mukana neuvotteluissa Väyläviraston kanssa, joiden lopputuloksena Asemanseudun pyöräpysäköintiä on viime vuosina kehitetty. Väylävirasto on rahoittanut uusista telineistä osan ja lisää yhteishankintoja toteutuu tulevana syksynä. Olen edelleen mukana valmistelussa, jolla kaksikerroksinen pyöräparkki voitaisiin ehkä lukita”, kertoo insinööri (YAMK) Maria Vasko, 39, joka on Riihimäen uusi tekninen johtaja.

Hänen vastuullaan on koko kaupungin tekninen toimiala. Siihen kuuluu tilakeskus, kaupunkitekniikan keskus, liikuntakeskus ja suunnittelun ja toiminnan ohjauksen vastuualue.

Vasko vasta aloitti teknisenä johtajana muutama viikko sitten, ja siksi hän kertoo enemmänkin aiemmista tehtävistään kaupungilla, jotka kaikki ovat kouluttaneet häntä nykyiseen tehtävään. Hän on työskennellyt Riihimäellä kahdeksan vuotta. Aluksi hän tuli varikolle kunnossapitovastaavaksi, sitten toimi rakennuttajana, katupäällikkönä ja suunnittelupäällikkönä.

”Rakennuttajana toteutin katujen ja yleisten alueiden urakoita. Vastuullani oli esimerkiksi Kokonkadun jatkeen ja Huhtimonmäen uuden asuinalueen toteutukset. Katupäällikkönä johdin kunnallistekniikan investointien kokonaisuutta. Viimeiset kuukaudet hoidin vt. kaupungininsinöörinä teknisen johtajan sijaisuutta”, Vasko kertoo.

Hän toteaa, että Riihimäellä on kahdeksassa vuodessa tehty todella paljon työtä viihtyisän kaupungin hyväksi: kaupunkiin on saatu julkista taidetta, on uudistettu katuja ja perusparannettu keskeisiä puistoja.

”Kuulun taidetyöryhmään, joka päättää julkisten taideteosten hankinnasta. Kun asematunneliin valittiin mediataideteos Kuppikivi, olin mukana, kun asematunnelia rakennettiin eli taide sovitettiin yhteen rakentamisen kanssa.”

Työssään mukavimmaksi asiaksi Vasko nostaa ammattitaitoisen organisaation ja työporukan, jonka kanssa on kiva tehdä töitä yhdessä. Suoraan teknisen johtajan alla työskentelee noin 160 henkilöä kuudellakymmenellä tehtävänimikkeellä. On esimerkiksi uinninvalvojia, liikunnanohjaajia, maalareita, sähköasentajia, siivoojia ja puutarhureita.

”Teknisen toimialan porukka pitää esimerkiksi liikuntapaikkoja ja puistoja kunnossa ja huolehtii kaupungin väylien talvitöistä. Liikenteen tiimi pohtii esimerkiksi paikallisliikenteen reitit sekä kehittää R-kyytiä. Liikunta-alan ammattilaiset vetävät sisä- ja ulkoliikuntaryhmiä.”

Vasko kertoo tykkäävänsä tosi paljon kuntatyöstä, koska se on monipuolista ja samalla asialla on niin monta puolta ja tekijää.

”Teemme yhteistyötä, toinen toisiamme sparraten. Kuntatyössä pystyn vaikuttamaan Riihimäen kaupungin kehittymiseen ja kuntalaisten sujuvaan arkeen ja palveluihin. Tunnen, että työlläni on oikeasti merkitystä.”

Uusi Jokikylä rakentuu pikkuhiljaa

Vaskon työpäivät ovat täynnä kohtaamisia kasvokkain tai etäyhteyksillä, kun vaihdetaan ajatuksia kollegoiden ja asiantuntijoiden kanssa. Työ on laaja-alaista valmistelua, raportointia ja seurantatyötä. Vasko käy säännöllisesti myös maastokatselmuksilla tai rakennustyömailla.

Hänet kuvattiin Jokikylän alueella, jonka uusi kaava sai juuri lainvoiman. Alueesta tavoitellaan korkealaatuista ja kaupunkikuvallisesti mielenkiintoista uutta asuinaluetta kävelymatkan päähän rautatieasemasta. Juuri nyt on käynnissä konsulttityönä alueen katujen, puistoalueen ja joen uoman siirron rakentamissuunnittelu.

”Rakentaminen käynnistyy tänä vuonna johtosiirtotöillä. Uutta jokiuomaa sekä Jokipuistoa ja kulkuväyliä rakennetaan ensi vuonna.”

Vasko on laittanut alulle myös keskustan putkisiltojen rakentamisprojektin kaupungin osalta. Riihimäen kaupunki sijaitsee alueella, jossa on merkittävä Vantaanjoen tulvariski. Siksi Vantaanjoen liian pieniä tuplarumpuja on korvattu putkisilloilla Riihimäen keskustan alueella.

”Kaikki keskustan neljä putkisiltaa on nyt toteutettu. Ensin haettiin lupaa aluehallintovirastolta, ja hain kaikkien putkisiltojen toteutukseen valtion avustusta. Hanke on saanut valtionavustusta yhteensä noin 1,7 miljoonaa euroa. Ensimmäisenä valmistui Teollisuuskadun putkisilta vuonna 2020.”

Vasko asuu perheineen Hattulassa, josta on noin puolen tunnin ajomatka Riihimäen virastokeskus Veturiin.

”Tykkään liikkua luonnossa ja reissata perheen kanssa. Talvella harrastan hiihtämistä, lasken laudalla ja käyn avannossa.”

Reija Ypyä

Tekstisisältöön on tehty täsmennyksiä 4.9.2023.