Hyppää sisältöön

Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea

Laduntekijöiden haasteena vaihteleva sää, tämän vuoden suosikeiksi nousseet järvi- ja koiralatu

24.2.2022 2022 Riksussa töissä Liikunta ja hyvinvointi Hiihtoladut

Mies nojaa latukoneeseen lumisessa metsässä
Kuva: Jenniina Nummela

Riksussa töissä on juttusarja, jossa Riihimäen kaupungin työntekijät kertovat työstään.

Laduntekijä Riku Knihtilä lähtee aamuisin aikaisin matkaan. Hän tekee latuja varuskuntaan, koulujen ja päiväkotien lähelle sekä pelloille.

– Jos näet kadulla vihreän, oudon näköisen koneen jyrä perässään, se olen minä, hän nauraa.

Hyvän ladun tekeminen vaatii aikaa ja taitoa. Nopeimmillaan varuskunnan latu syntyy parissa kolmessa tunnissa.

– Ajan ensin luistelualueen, sitten ladun. Jos lunta on paljon, voi mennä neljäkin tuntia, lenkki täytyy silloin ajaa useaan kertaan, eikä latukoneella mennä kovin lujaa.

Hyvään latuun tarvitaan Knihtilän mielestä vähintään kolme kymmenen sentin lumikerrosta.

– Lumi painuu jyrätessä yllättävän paljon kasaan. Luistelualueen saa vähemmälläkin, mutta perinteisen ladut vaativat ainakin tuon, ja perinteisen hiihtäjiä on täällä paljon, hän sanoo.

Välillä Knihtilä suuntaa laduntekoon illalla, kun hiihtäjät ovat jo lähteneet kotiin. Silloin latu ehtii vahvistua yön aikana.

Latuja noin 25 kilometriä

Riihimäellä kaupungin hoitamaa latuverkostoa on noin 25 kilometriä: Riutan, Vahteriston ja varuskunnan ladut, yhdyslatu Riuttaan sekä pienemmät lenkit koulujen ja päiväkotien lähellä ja pelloilla.

– Tänä vuonna on aika hyvin pieniä lenkkejä ja erilaisia yhdysreittejä ladulta toiselle, vs. liikunta- ja hyvinvointipäällikkö Markus Rantsi sanoo.

Riku Knihtilä on tehnyt latuja pari vuotta. Hän teki niitä nuorenakin, oli välillä monta vuotta muissa hommissa ja palasi. Nyt ladut tuntuvat omilta.

– Olen hiihtoihmisiä itsekin, tiedän, että latu pitää olla kunnossa. Katson tehdessäni aina myös taaksepäin, että kaikki näyttää hyvältä, hän kertoo.

Ladun teko ei ole vain rentoa ajelua kauniissa metsämaisemissa.

– Kaikenlaista pitää huomioida. Mutkat pitää ottaa jouhevasti, ettei niistä tule liian jyrkkiä. Poistan myös ladun päälle painuneet puut ja isoimmat roskat.

Jos lunta on paljon, jyrätään ensin pohja ja latu ajetaan vasta sitten. Vähällä lumella riittää pari kierrosta latukoneella, paljolla lumella useampi. Kilometrejä päivän aikana kertyy jopa 30–40.

Latuja kahdessa vuorossa

Latuja Riihimäellä tekee kaksi henkilöä, ilta- ja aamuvuorossa.

– Valaistut reitit pyritään pitämään ensin kunnossa, muita huolletaan vuoron perään. Isoilla koneilla ajetaan kahta pääreittiä. Lisänä on kolmas, pienempi kone, jolla ajetaan varuskuntaa ja latuja koulujen ja päiväkotien lähelle sekä pelloille, liikuntapaikkamestari Arto Kokkonen kertoo.

Tilanne katsotaan päiväkohtaisesti, oman aikansa vie myös koneiden siirto. Haastetta tuo etenkin koko ajan muuttuva keli.

– On ollut todella haastavat olot. Ensin ei ollut ollenkaan lunta, sitten sitä tuli hirvittävän paljon, sitten satoi vettä, Kokkonen sanoo.

Kaupungilla on kaksi isoa telavetoista latukonetta sekä kevyempiä, kuten koppitelamönkijä ja moottorikelkat, joiden perään voi kiinnittää latukoneen.

Ensin, kun lunta on vähemmän, käytetään kevyempiä koneita. Niillä syntyi esimerkiksi kauden avannut Paalijärven latu. Kevyemmillä koneilla ajetaan myös ahtaammat paikat, kuten koulujen ja päiväkotien kentät.

Isot koneet ovat Riutassa ja Vahteristossa. Latupohjan suoristaminen onnistuu parhaiten niillä, mutta ne vaativat paljon lunta. Tarvittaessa niitä siirretään myös varuskuntaan.

– Tänä vuonna isoilla on voitu ajaa vain muutaman kerran. Jos lunta on vähän, ne mylläävät kivet ja juuret näkyviin, Kokkonen kertoo.

Koneet hankittiin aikanaan Riutassa sijainneeseen laskettelukeskukseen

– Niiden telat on tarkoitettu rinnekäyttöön. Telat olisi toiveissa uusia, mutta se on ainakin 20 000 euron investointi, Kokkonen sanoo.

Järvilatu nousi suosioon

Uuttakin on laturintamalla innovoitu. Tämän vuoden hittejä ovat Paalijärvelle tehty järvilatu ja toivottu koiralatu Haapahuhdan pellolla.

– Järviladulla saatiin kausi vähän aikaisemmin avattua. Se sai aikamoisen suosion, Kokkonen kertoo.

Ensi vuonna riksulaisia voi odottaa vaikka lumetettu latu.

– Riutassa on jo olemassa lumetusjärjestelmä, se on tarkoitus laittaa kesän aikana kuntoon. Myös Vahteriston latupohjaa pyritään tasoittamaan, Rantsi kertoo.

Ajantasaiset tiedot latutilanteesta löydät kaupungin verkkosivulta sekä Facebookin Riihimäen ladut ja jääkentät -ryhmästä, johon latutietoja päivittävät sekä kaupungin työntekijät että kaupunkilaiset itse.

Latutiedot löytyvät nykyisin kaupungin verkkosivujen lisäksi liikunta- ja hyvinvointikeskuksen Facebookiin perustamasta Riihimäen hiihtoladut ja jääkentät -ryhmästä.

Leena-Kaisa Laakso