Ahjoniemi Mira
Projektipäällikkö
Hallinto ja konserni -toimiala
Hankeohjaus, kehittäminen, osallistuva budjetointi ja Meidän Riksu -asukaskyselyt.
Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea
Riihimäen kaupunki kysyi asukkailtaan 9. syyskuuta – 20. lokakuuta 2025 kokemuksia kaupungin viihtyisyydestä, turvallisuudesta, palveluista ja arjen sujuvuudesta.
Meidän Riksu -asukaskysely toteutetaan joka toinen vuosi. Tällä kertaa 990 henkilöä vastasi kyselyyn verkossa tai paperilomakkeella. Vastaajia oli kaikista ikäluokista, mutta naisten määrä vastaajista oli peräti 77 prosenttia.
Tulosten perusteella asukkaiden tyytyväisyys kotikaupunkiinsa kokonaisuudessaan on kasvanut hieman. Asukkaiden tyytyväisyyden kokonaisarvosana nousi kahden vuoden takaisesta lukemasta 3,3 lukemaan 3,4 (asteikko 1–5).
Kyselyn parhaat arvosanat keräsi väite Riihimäellä arkielämä on sujuvaa. Väite, jonka mukaan työssäkäyntimahdollisuudet Riihimäeltä käsin ovat hyvät, sai toiseksi parhaat arvosanat. Väite on saanut kautta kyselyn historian hyvin positiivisia arvioita.

Asukkailta kysytään myös, kuinka tärkeitä kysytyt asiat kaupungissa ovat. Kaikkein tärkeimmäksi asiaksi koetaan turvallisuus. Turvallisuuden koetaan olevan nyt hyvällä tasolla (3,7) ja sen säilyttämiseksi toivotaan panostusta jatkossakin, mikä vapaiden vastausten mukaan tarkoittaa muun muassa säännöllistä poliisin läsnäoloa, päihde- ja huumeongelmien ehkäisyä sekä turvallisia kulkureittejä, joilla on hyvä valaistus, tarvittavat suojatiet ja pyörätiet.
Turvallisimmaksi Riihimäen kokevat nuoret alle 20-vuotiaat ja turvattomimmaksi yli 70-vuotiaat, mutta erot vastaajaryhmien välillä ovat vähäiset. Kaupunkilaisten turvallisuuden kokemus on tulosten mukaan korkeammalla kuin kertaakaan aiemmin kyselyn tuloksissa. Kysely on tehty vuodesta 2015 alkaen.
Kaupunkilaisten kokemukset liikuntapalveluiden kattavuudesta ja kulttuuripalveluiden vireydestä ovat korkeammalla kuin kertaakaan aiemmin (vuodesta 2017 lähtien kysytty asia). Kaikista kyselyn teemoista eniten kehitystä koetaan tapahtuneen kulttuuripalveluissa, tyytyväisimpiä ovat seniorit (arvosana 3,7). Nuoret eivät ole aivan niin tyytyväisiä kaupungin kulttuuripalveluihin (arvosana 3,2) kuin vanhemmat ikäluokat.

Väite, että Riihimäen asemanseutu ja keskusta houkuttelevat viihtymään, sai kyselyn heikoimman arvosanan (2,5). Tulokset paranivat hieman kahden vuoden takaisesta, mutta keskustan ja asemanseudun palveluihin toivotaan vielä merkittävästi parannusta. Tyytymättömimpiä ovat yrittäjät.
Kyselyn tulokset antavat tukea sille, että Riihimäen kaupungin strategisella tavoitteella olla vastustamaton vartin kaupunki, jossa arki on toimivaa ja turvallista sekä palvelut ovat laadukkaita, on katetta. Tavoitetilaa on saatu edistettyä edellisen kyselyn tuloksiin verrattuna.
Kaupungin pitkäaikaisena strategisena tavoitteena on vähintään keskiarvon 4 saavuttaminen
Voit tutustua tuloksiin tarkemmin kaupungin Asukaskyselyt-verkkosivulla.
Projektipäällikkö
Hallinto ja konserni -toimiala
Hankeohjaus, kehittäminen, osallistuva budjetointi ja Meidän Riksu -asukaskyselyt.
Kategorioiden arkisto: Tiedotteet
Aihealueet: Vaikuta ja tutustu ,
Avainsanat: Kysely , Osallisuus ,
Kaikki artikkelit: Ajankohtaista