Miettinen Mia
Viestintä- ja markkinointipäällikkö
Hallinto ja konserni -toimiala
Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea
Riihimäen kaupunki järjesti kesällä 2025 Rakas Riihimäki -valokuvakilpailun. Kilpailuun saapui yhteensä 38 kuvaa. Kaupungin viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijoista koostuva raati on nyt valinnut upeiden kilpailukuvien joukosta kolme voittajaa: Katariina Pohjola, Tiina Pohjola ja Pirjo Tanni.
Valokuvakilpailuun haettiin kuvia, jotka tuovat esiin Riihimäen parhaita puolia. Osallistujia kannustettiin pohtimaan, mitkä paikat tai asiat Riihimäellä herättävät heissä ilon tai ylpeyden tunnetta ja tekevät kaupungista rakkaan ja erityisen.
Osallistujat olivat hakeneet kuviinsa innoitusta erityisesti kaupungin nähtävyyksistä, katutaiteesta, luonnosta ja historiasta. Suosituimpia kuvauskohteita olivat aseman seutu, Rautatienpuisto, Atsaleapuisto, Jukka Jalosen puisto sekä luontopolut. Myös patsaat – etenkin Lasinpuhaltajapatsas – esiintyivät useammassa otoksessa.
Kaikki kilpailukuvat ovat nähtävissä Rakas Riihimäki -valokuvakilpailun verkkosivuilla.
Kilpailukuvien kriteereinä oli, että kuva on otettu julkisella paikalla ja Riihimäki on kuvasta selkeästi tunnistettavissa. Joissain otoksissa tunnistettavuuden kriteeri ei täyttynyt, mikä eväsi voittomahdollisuudet, vaikka kuva olisi ollut näyttävä ja vaikuttava.
Erityisesti raatia ilahdutti, että monissa kuvissa oli luovia, harvemmin käytettyjä kuvakulmia, jotka esittivät kaupunkia uudenlaisesta näkökulmasta. Raati kiinnitti myös huomiota siihen, että kuvissa esiintyi pääasiassa paikkoja, kun taas ihmisiä näkyi vain harvassa kuvassa.
Kilpailuohjeissa kehotettiin kiinnittämään huomiota kuvan välittämään tunnelmaan ja tarinaan, jotka olivat voittajien valinnassa tärkeämmässä roolissa kuin kuvan tekniset seikat. Raadin mielestä useista kilpailukuvista välittyi rauhallinen, seesteinen ja leppoisa tunnelma. Kokonaisuutena ne loivat Riihimäestä mielikuvaa rauhallisena ja turvallisena asuinpaikkana, jossa luonnon ja kaupunkikulttuurin yhdistyminen ihastuttaa kaupunkilaisia.
”Olimme tyytyväisiä osallistujien määrään ja kuvien laatuun. Näemme näitä hienoja kuvia jatkossa Riihimäen kaupungin viestintäkanavissa. Näiden hyvien kokemusten perusteella harkitsemme seuraavan kilpailun järjestämistä myös ensi vuonna”, sanoo kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö Mia Miettinen.
Perusteellisen harkinnan jälkeen raati valitsi kilpailun voittajiksi Katariina Pohjolan, Tiina Pohjolan ja Pirjo Tannin ottamat valokuvat. Voittajakuvat tekivät raatiin suurimman vaikutuksen muun muassa asettelunsa, tunnelmansa ja värimaailmansa ansiosta.
Katariina Pohjolan sinisävyinen ja utuinen otos Lasinpuhaltajapatsaasta tuo esiin Riihimäen kenties tunnetuimman maamerkin kauniilla, herkällä ja jopa hieman haikealla tavalla. Raati arvosti kuvassa etenkin sitä, että patsasta on harvemmin kuvattu juuri tästä suunnasta, mikä tarjoaa uutta näkökulmaa patsaaseen ja sen ympäristöön.
Toinen voittaja, Tiina Pohjola, on onnistunut voittokuvassaan vangitsemaan Atsaleapuiston väriloiston upealla, raikkaalla ja iloisella tavalla. Kuvan sommittelussa yhdistyvät näyttävästi erilaiset tasot, joissa kauniit ja herkät kukat hehkuvat etualalla, kun taas taempana puut kohoavat ylväästi seesteistä taivasta kohti. Taustalla oleva hirvi tuo kuvaan tunnistettavan Riihimäki-yhteyden.
Hämeenaukion patsas näyttäytyy ylväänä ja jykevänä vaikuttavassa auringonkajossa Pirjo Tannin ottamassa valokuvassa. Kuvan värimaailma, valaistus ja asetelma luovat kuvaan samanaikaisesti mahtipontisen jylhää sekä seesteisen toiveikasta tunnelmaa, mikä teki raatiin vaikutuksen.
Kaikki kolme voittajaa saavat palkinnoksi kaksi teatterilippua Riihimäen Teatterin Opehuone-komediamusikaaliin (arvo 104 euroa) sekä Riihimäki-tuotepaketin (arvo 30 euroa).
Kilpailukuvia nähdään jatkossa Riihimäen kaupungin viestintäkanavissa, sillä kaikki kilpailuun osallistuneet ovat antaneet luvan käyttää kuvaansa kaupungin viestinnässä ja markkinoinnissa. Kuvaajan nimi mainitaan käytön yhteydessä.
Valokuvakilpailun osallistumisaika oli 18. kesäkuuta – 10. elokuuta. Kilpailu oli suunnattu kaikille täysi-ikäisille riihimäkeläisille ja Riihimäestä kiinnostuneille. Kukin kilpailija sai osallistua ainoastaan yhdellä kuvalla.
Viestintä- ja markkinointipäällikkö
Hallinto ja konserni -toimiala
Kategorioiden arkisto: Tiedotteet
Aihealueet: Vaikuta ja tutustu ,
Avainsanat: Osallisuus , Palkinnot , Viestintä ja markkinointi ,
Kaikki artikkelit: Ajankohtaista