Kantatie 54 vastaamaan elinkeinoelämän tarpeisiin
Kantatie 54 Hollolasta Riihimäen kautta Tammelaan on poikittainen yhteys idän suunnasta Lahden ja Forssan kautta läntiseen Suomeen. Tie on valtakunnallisesti ja alueellisesti merkittävä logistinen väylä.
Kantatie 54, Hämeen kehäväylä -selvityksen ovat tänään 25. marraskuuta 2025 julkaisseet Forssan, Hausjärven, Hollolan, Hämeenlinnan, Janakkalan, Kärkölän, Lopen, Riihimäen ja Tammelan kunnat, Hämeen sekä Päijät-Hämeen liitot, Hämeen kauppakamari ja Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari. Työn on toteuttanut Destian Strategiset Liikennejärjestelmät -yksikkö.
Kantatie 54 sijaitsee Etelä-Suomen kasvuvyöhykkeellä
Kantatie 54 välittää liikennettä useiden Etelä- ja Länsi-Suomen satamien kautta. Vientiteollisuuden kasvu ja sen tarvitsema tuonti lisäävät kuljetustarvetta läntisen ja itäisen Suomen välillä kumpaankin suuntaan. Tie on merkittävä pitkämatkaisten kuljetusten väylä ja elinkeinoelämän kasvunäkymät etenkin Kaakkois-Suomessa sekä Kanta- ja Päijät-Hämeessä generoivat tavaraliikenteen kasvua.
Kantatie 54 on jo nyt tärkein raskaan liikenteen poikittainen yhteys Lahden seudun ja läntisten satamien välillä. Kuntien välinen työssäkäyntiliikenne on tärkeää. Kantatien 54 sekä valtateiden 10 ja 12 muodostamat yhteysvälit toimivat vaihtoehtoisina reitteinä toisilleen, mikä parantaa tieverkon toimintavarmuutta seudulla.
Kantatie 54 on strategisesti merkittävä Kanta-Hämeelle, Päijät-Hämeelle ja laajemmin koko Suomelle. Tiellä on ilmennyt puutteita liikenteen sujuvuudessa ja turvallisuudessa. Koska kyseessä on tärkeä logistinen yhteys, tien tulisi mahdollistaa raskaalle liikenteelle toimitusvarmuus ja kaikelle liikenteelle turvallisuus.
Kantatie 54 on tarpeisiin nähden vanhentunut ja standardiltaan epäyhtenäinen
Kantatie 54 on rakennettu pääosin 1960- ja 1970-luvuilla. Ajoneuvoyhdistelmien massat ovat 2,5-kertaistuneet ja mitat 2-kertaistuneet vuodesta 1970, joten tien ja pientareiden tulisi olla leveämpiä turvallisemman ajon vuoksi. Onnettomuuksia tapahtuu keskimäärin joka toinen viikko. Joka kolmannessa onnettomuudessa raskas liikenne on osallisena. Vuosina 2020-2024 tiellä on tapahtunut 135 liikenneonnettomuutta ja lähes 800 riistaonnettomuutta.
Riihimäen länsi- ja itäpuolella tien standardit ovat erilaiset – yhtenäistämiselle on selkeä tarve. Tien standardin yhtenäistäminen palvelee elinkeinoelämän pitkämatkaista raskasta liikennettä. Maatalousliikenne käyttää kantatietä 54 siirtyessään pitkiäkin matkoja viljelysten välillä. Liikenteen turvallisuuden takia tarvitaan ohitusmahdollisuuksia. Liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta voidaan parantaa lisäämällä ohituskaistoja, leventämällä tietä ja kehittämällä liittymiä. Ohituskaistojen rakentamisen kustannus on noin 25 miljoonaa euroa ja liittymien parantamisen kustannus noin 50 miljoonaa euroa vuoden 2020 hintatasossa.
Alueen elinkeinoelämä on kasvuhakuista ja haluaa tien parantamista
Alueen yritykset toimivat pääosin kotimarkkinoiden toimitusverkostoissa, mutta monet myös kansainvälisillä markkinoilla. Yrityskyselyn (n=89) vastaajista yli 80 prosenttia näkee toimialansa kasvavan tulevaisuudessa. Työvoiman tarpeelle kasvua näkee 74 prosenttia vastaajista kantatien 54 vaikutusalueella. Kantatie nähdään vastaajien keskuudessa logistisesti tärkeänä reittinä, jonka parantaminen edistäisi kuljetusten sujuvuutta ja turvallisuutta.
Alueen yritykset kommentoivat kantatietä 54 muun muassa seuraavasti:
“Logistisesti tärkeä kantatie, joten liikenneturvallisuuteen ja sujuvuuteen tulisi panostaa muun muassa lisäämällä ohituskaistoja ja riista-aitoja.”
“Kansainvälisen liiketoimintamme menestyksen edellytys ovat toimivat liikenneyhteydet, myös raskaalle liikenteelle ja ylisuurille kuljetuksille.”
Riihimäen kaupunki sijaitsee kantatie 54:n varrella Suomen taloudellisen toiminnan keskiössä.
”Suomen bruttokansantuotteen keskipiste sijaitsee laskennallisesti Riihimäen ja Lopen rajalla. Riihimäellä toimivat yritykset ovat tottuneet tavoittamaan suomalaisen tuotannon ja asiakkaansa pienin kuljetuskustannuksin. Meille on tärkeää tarjota yrityksille sujuvat yhteydet tulevaisuudessakin. Nyt valmistunut selvitys korostaa väylän 54 merkitystä alueemme kilpailukyvylle”, kertoo Riihimäen kaupunginjohtaja Jouni Eho.
Yhteystiedot
Lisätietoja antaa Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin toimitusjohtaja Marja Heinimäki, puh. 040 547 8563, marja.heinimaki@rihykauppakamari.fi sekä kaupunginjohtaja Jouni Eho.
Kategorioiden arkisto: Tiedotteet
Aihealueet: Vaikuta ja tutustu ,
Avainsanat: Elinvoima , Liikenne ja kadut , Yrittäminen ,
Kaikki artikkelit: Ajankohtaista