Vapaaehtoistyöstä kiinnostuneille järjestetään koulutusta

14.1.2021 Tiedotteet

Riihimäen seudun valikkoryhmä järjestää helmikuussa yhteisen koulutuksen vapaaehtoistyöstä kiinnostuneille. Valikkoryhmä on viime syksynä perustettu verkosto, jossa on mukana useita vapaaehtoistyötä koordinoivia toimijoita. Ryhmän keskeisenä tavoitteena on tehdä vapaaehtoistyön aloittamisesta helpompaa.

”Koulutukseen osallistuminen ei velvoita mihinkään, vaan koulutusiltoihin voivat osallistua kaikki, jotka haluavat lisätietoa vapaaehtoisena toimimisesta ja vapaaehtoistyön eri toimintamuodoista”, kertoo vapaaehtoistyön toiminnanohjaaja Reija Lumivuokko.

Vapaaehtoistyön peruskoulutus järjestetään kahtena arki-iltana helmikuussa. Ajan hengen mukaisesti kyseessä on etäkoulutus. Fyysiseen osallistumiseen tarjotaan kuitenkin mahdollisuus, mikäli vallitseva tilanne sen sallii. Koulutukseen voi osallistua paikan päällä joko Riihimäellä tai Lopella.

”Vapaaehtoistoiminnan ehdoton juju on vastavuoroisuus. Vapaaehtoinen antaa, mutta saa myös jotain takaisin. Yleensä kyse on toisen ihmisen auttamisesta ja tukemisesta, minkä moni kokee mielekkääksi ja merkitykselliseksi. Kokemukseni perusteella voin sanoa, että avunsaajat ovat erittäin tyytyväisiä vapaaehtoisten tarjoamaan apuun ja sanovat sen myös ääneen.”

Koulutusiltojen aikana puheenvuoron saavat kouluttajien lisäksi myös vapaaehtoiset. Mukaan on pyydetty vapaaehtoisia kertomaan omista kokemuksistansa eri kohderyhmien kanssa tehtävästä vapaaehtoistyöstä. Koulutuksen yksi tavoite on auttaa osallistujia löytämään itsellensä sopiva tapa tehdä vapaaehtoistyötä.

Vapaaehtoisten tukea tarvitsevat ihmiset ovat erilaisia, joten myös vapaaehtoiset saavat olla erilaisia.

”Ei ole olemassa muottia, johon kaikkien vapaaehtoisten tulisi sopia. Tarvitsemme kaikenlaisia ihmisiä. Tärkeintä on, että sinulta löytyy halua auttaa”, vapaaehtoistyön toiminnanohjaaja Reija Lumivuokko kiteyttää ja kannustaa ilmoittautumaan mukaan helmikuun koulutukseen.

Vapaaehtoistyön koulutuksen järjestämisestä vastaavat Riihimäen kaupungin perhesosiaalityö ja toimintakykyä tukevat senioripalvelut, Lopen kunnan vanhuspalvelut, Riihimäen seurakunta, Hausjärven seurakunta, Riihimäen Seudun Omaishoitajat ja Läheiset Ry, Kotokartanosäätiö, Mannerheimin Lastensuojeluliitto Hämeen piiri, Riihimäen Kehitysvammatuki Ry, SPR Riihimäen osasto, Riihimäen Martat, Kanta-Hämeen Muistiyhdistys Ry. ja Hyvinkään Nuoriasuntoyhdistys Ry:n Wörtti-hanke.

Koulutuksen aikataulu ja ilmoittautuminen:
11.2. ja 17.2. klo 17–19
lisätietoa ja ilmoittautumiset 7.2. mennessä reija.lumivuokko@riihimaki.fi, p. 040 6477112

Lisätiedot:

Toiminnanohjaaja, vapaaehtoistyö, Reija Lumivuokko, puh: 040 6477112