Riihimäki käynnistää kutsukyytikokeilun – kutsukyyti palvelee 6.6.2022 alkaen

13.4.2022 Tiedotteet Asu ja rakenna Elä ja voi hyvin Julkinen liikenne Joukkoliikenne Kutsukyyti Liikenne ja kadut

Riihimäellä otetaan käyttöön uusi kutsukyytipalvelu, R-kyyti 6. kesäkuuta 2022. Uudistuksen taustalla on palvelutason parannus. Kutsukyytikokeilu korvaa kesäaikana nykyisen vuoroliikenteen ja palvelulinjan. Muutaman reitin ja aikataulun sijasta R-kyyti liikennöi asiakkaiden reittien ja aikataulujen mukaan laajoin palveluajoin.

Kyydin voi tilata kätevästi Reitit ja Liput -sovelluksella tai soittamalla asiakaspalveluun. Reitit muodostetaan automaattisesti samaan aikaan ja samaan suuntaan kyydin tilanneiden asiakkaiden tilausten perusteella. Riihimäen kaupunki järjestää palvelun ja Matkahuolto tuottaa kyytien tilaus- ja yhdistelyjärjestelmän, Reitit ja Liput -sovelluksen sekä huolehtii asiakaspalvelusta.

Vaikka vuoroliikenne ja yksittäinen palvelulinja jäävät tauolle, paranee palvelutaso merkittävästi, sillä R-kyydin voi tilata, kun kyytiä tarvitsee. Tulevan kesän joukkoliikennetarjonta on laajempi kuin edellisinä kesinä sekä arkisin että viikonloppuisin.

R-kyydin palvelualueena on pääasiassa Riihimäen taajama-alue sekä Herajoen työssäkäyntialue, mutta palvelualueeseen saatetaan tehdä muutoksia kutsukyytikokeilun aikana. R-kyytiin sisältyvät usein toivotut yhteydet Hirvijärven ja Paalijärven uimarannoille. Uimarantayhteyksiin on määritelty kellonajat, mutta niihinkin ajetaan vain tilauksesta. Arkisin uimarannoille ajetaan neljästi päivässä ja viikonloppuisin kolmesti.

”Haluamme tarjota riihimäkeläisille käyttäjäystävällisen joukkoliikennepalvelun. Kutsukyyti parantaa joukkoliikentaan palvelutasoa Riihimäellä selkeästi”, liikennetekniikan asiantuntija Kimmo Männistö sanoo.

R-kyyti yhdistää samaan suuntaan ja samaan aikaan kulkevien matkustajien reitit, jolloin pystytään palvelemaan mahdollisimman monia asiakkaita. Kyytiin pääsee myös esimerkiksi lastenvaunujen, pyörätuolin tai rollaattorin kanssa. R-kyyti palvelee siis laajasti kaikkia käyttäjäryhmiä.

Kutsukyydin lippujen hinnat ja lipputuotteet ovat samat kuin nykyisessä paikallisliikenteessä. Matkan voi maksaa sovelluksella, autossa, matkakortilla ja mobiililipulla. Myös maksuttomat matkustustavat pysyvät käytössä.

Matkahuolto on aiemmin toteuttanut jo useita kutsukyytiratkaisuja. Porvoossa on ollut käytössä kutsukyytipalvelu Porvoon Kyläkyyti jo syksystä 2020 alkaen. Se ansaitsi myös hopeasijan Keskuskauppakamarin Vuoden vastuullisuusteko 2021 -kilpailussa. Uudessakaupungissa avattiin joulukuussa kutsukyytipalvelu Ukikyyti. Ukikyydin käyttäjätutkimuksen mukaan lähes 90 prosenttia Ukikyydin käyttäjistä suosittelisi sitä ystävälleen tai työkaverilleen.

Porvoon ja Uudenkaupungin kutsukyytipilotit ovat osoittaneet, että kutsukyyti on kustannustehokas malli järjestää laadukasta joukkoliikennettä pienissä kaupungeissa. Toimiva joukkoliikenne on myös vetovoimatekijä, josta hyötyvät alueen asukkaat.

Matkahuollon Reitit ja Liput -sovellus yhdistää paikallisen kutsukyytiliikenteen muuhun joukkoliikenteeseen. Sen ansiosta matkustaja voi etsiä koko matkan osoitteesta osoitteeseen ja ostaa yhdellä kertaa liput koko matkan eri osuuksille, nyt myös bussien lisäksi esimerkiksi junaan, eri paikallisliikenteen liikennevälineisiin tai esimerkiksi Saaristomeren lauttaliikenteeseen.

Lisätiedot:

Johanna Taskinen, kehityspäällikkö, Matkustaja- ja Liikennöitsijäpalvelut, Matkahuolto, puh: 040 757 3284

Kimmo Männistö, liikennetekniikan asiantuntija, Riihimäen kaupunki, puh: 040 330 4928