Riihimäkeläisnuorilla vahva edustus robotiikan SM-kilpailuissa

20.4.2022 Tiedotteet Opi ja kasvata Asu ja rakenna Elä ja voi hyvin Koe ja näe Robotiikka Perusopetus

Roboedu ry järjestää yhdessä Riihimäen kaupungin Robotiikkakampuksen kanssa Suomen kuudennet viralliset VEX-robotiikan Suomen mestaruuskilpailut 2022.

Kilpailut järjestetään Riihimäen Urheilutalolla 27.–29. huhtikuuta.

Kilpailuja käydään kahdessa sarjassa: peruskoululaisille tarkoitetussa VEX IQ -robotiikassa ja ensisijaisesti yli 14-vuotiaille sekä toisen asteen opiskelijoille tarkoitetussa VRC-sarjassa.

Kilpailuun on ilmoittautunut kuusi VRC-joukkuetta ja 26 VEX IQ -joukkuetta. Tämä tarkoittaa noin 150 kilpailijaa.

Koronan vuoksi monen joukkueen valmistautumisessa on ollut haasteita ja siksi joukkuemäärä IQ-sarjassa on noin neljänneksen aiempaa pienempi. VRC-sarjassa osallistuvia joukkueita on ennätysmäärä. Isommat oppilaat ovat onnistuneet edistämään robotiikkaprojektejaan koronasta huolimatta, sillä he pystyvät työskentelemään jo itsenäisesti ja tarvittaessa jopa opettajan etätuen avulla.

Riihimäkeläisillä on kilpailussa vahva edustus. Kuudesta VRC-joukkueesta viisi on Riihimäeltä ja 26 IQ-joukkueesta 21 on Riihimäeltä.

Mukana on myös Harjunrinteen koulun ystävyysjoukkue Sloveniasta. He osallistuvat VEX IQ -sarjaan.

Tapahtuma on avoinna yleisölle keskiviikkona 27.4. klo 13–16, jolloin kilpaillaan VRC-sarjassa, sekä torstaina 28.4. klo 10–16.30 ja perjantaina 29.4. klo 8–15, jolloin on VEX IQ:n vuoro. Kisojen huippuhetket koetaan keskiviikkona klo 14–16 VRC-finaaleissa, torstaina klo 10 avajaisissa ja perjantaina klo 13–15 IQ-finaaleissa

Kilpailutapahtumia voi seurata myös livestriimin välityksellä. Tarkemmat tiedot kilpailuohjelmasta ja livestriimistä löytyvät Robotiikkakampuksen verkkosivuilta.

Kilpailujärjestelyjä ja kilpailutapahtuman huippuhetkiä voit seurata myös robotiikkakampuksen sosiaalisen median kanavilta: Facebookissa: @Robotiikkakampus ja Instagramissa @robotiikkakampus

SM-kilpailuissa nähdään myös riihimäkeläisjoukkueet Team 4 Orange Musketeers ja Cube Drivers, jotka lähtevät heti SM-kilpailuiden jälkeisellä viikolla kohti Dallasissa pidettäviä VEX-robotiikan MM-kisoja. Tämä kilpailutapahtuma on maailman suurin robotiikan kilpailutapahtuma ja osallistujia on tuhansia, yli 40 maasta. Riihimäkeläisjoukkueet ovat perinteisesti menestyneet kilpailussa mainiosti.

SM-kilpailun järjestelyt toteutetaan vahvasti lähialueen opiskelijavoimin; toimitsijoina ja tuomareina on paitsi riihimäkeläisiä opettajia, myös opiskelijoita ja oppilaita.

Järjestelyihin osallistuu opiskelijoita Hyriasta, Riihimäen ja Hyvinkään lukioista ja Riihimäen yläkouluista. Kilpailut toimivat töihin tuleville opiskelijoille työelämäharjoitteluna ja ovat osa opintoja. Pitkään robotiikan parissa toimineilla riihimäkeläisnuorilla on vahvaa robotiikkasaamista ja heitä käytetään kilpailuissa palkallisissa tuomaritehtävissä.