Riihimäen seudulle rakennetaan matkailuorganisaatio ja kumppanuusverkosto

18.6.2021 Tiedotteet

Riihimäen Messut Oy sai hakemansa AKKE-rahoituksen Hämeen liitolta. Yhdessä eteenpäin – Riihimäen seudun matkailuhankkeen tarkoituksena on luoda Lopen ja Hausjärven kuntien sekä Riihimäen kaupungin yhteinen matkailuorganisaatio. Riihimäen Messut teki alkuvuodesta 2021 kyselyn matkailutoimijoille, missä selvitettiin matkailutoimijoiden tarpeita. Hankehakemus tehtiin tutkimuksesta saatujen tietojen pohjalta.

Tutkimukseen vastanneet matkailutoimijat kertoivat, että korona on rasittanut heidän liiketoimintaansa huomattavasti. Jopa 69 %:lla koronapandemia on näkynyt liikevaihdon laskuna ja matkailijoiden määrän vähentymisenä. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että seudulla ei ole olemassa matkailuorganisaatiota ja kukaan ei vastaa matkailusta keskitetysti seudulla. Tähän matkailutoimijat toivoivat muutosta. Korona on iskenyt matkailu-, kulttuuri-, ravintola-, hotelli- ja tapahtuma-alalle pahiten. Hankkeen tarkoituksena on saada toimijoille näkyvyyttä ja markkinointia sekä lisätä alueen vetovoimaa.

Riihimäen seudun matkailun kärjet on määritelty vuonna 2018 Let’s Go Tavastia -hankkeessa. Matkailun kärjet ovat luonto, kulttuuri, hyvinvointi ja paikallinen elämä. ”Meidän on erittäin hyvä lähteä tältä pohjalta viemään matkailua eteenpäin Riihimäen seudulla”, kertoo Riihimäen Messujen toimitusjohtaja Ninni Manninen. Riihimäen Messuilla on kokemusta matkailun palveluiden tuottajana ja kehittäjänä. ”Matkailun toimenpiteitä lähdetään tekemään yhdessä ja yhteistyössä matkailutoimijoiden tarpeiden ja toiveiden mukaan”, Manninen jatkaa.

Hankkeessa on seitsemän eri työpakettia, joista isommat ovat matkailuorganisaation luominen sekä kumppanuusverkoston kokoaminen. Riihimäen Messujen tarkoituksena on saada kumppanuusverkostoon ennen hankkeen loppumista 30 matkailutoimijaa. Tarkoitus on, että sekä organisaatio että verkosto jatkavat elämäänsä hankkeen loputtua vuoden alussa 2023. ”Mitään ei kannata rakentaa pelkästään hanketta varten”, Manninen sanoo. ”Tärkeää on, että saamme luotua toimivan organisaation ja verkoston, jotta päätehtävä, matkailun lisääntyminen ja kehittäminen Riihimäen seudulla toteutuu”.

Lisäksi on tarkoitus tehdä benchmarking- ja auditointivierailuja, valmentaa matkailuorganisaatioiden liiketoimintaa, kehittää yhteismarkkinointia ja osallistua matkailualan tapahtumiin, luoda digitaalinen markkinointisivusto, tuottaa sinne sisältöä sekä osallistua suur-Helsingin alueen matkailumarkkinointi toimenpiteisiin alueen edustajana. Kumppaniverkostossa keskustellaan vastuullisuuden teemoista sekä kestävyydestä matkailussa. ”Pyrimme yhdessä miettimään keinoja ja sanoittamaan sitä, miten kestävästä matkailusta voisi tulla seudullinen myyntivaltti ja miten se näkyy kohteissamme”, kertoo Manninen.

Riihimäen kaupunginjohtaja Jere Penttilä on kollegojensa Hausjärven kunnanjohtajan Pekka Määttäsen ja Lopen kunnanjohtajan Mikko Salmelan kanssa tyytyväinen seudun vahvaan yhteistyöhön. ”Naapurikuntien yhteistyö hyödyttää kaikkia. Alue on yhdessä enemmän kuin kukaan yksin, siksi matkailuhankkeen nimeksikin valikoitui Yhdessä eteenpäin”, Penttilä toteaa. Matkailu jää usein muiden kehitettävien asioiden jalkoihin, mutta nyt hankkeen, sen resurssien ja saadun rahoituksen myötä saadaan uutta tehoa ja voimaa seudun matkailuun. Rahoituksen suuruus on yhteensä 215.000 euroa, josta kuntien omarahoitusosuus on 64.500 euroa. ”Meillä on täällä Kanta-Hämeen sydämessä helmiä, joista voi olla ylpeä ja jonne toivotamme lämpimästi niin matkailijat kuin kuntalaisetkin tutustumaan”, toteavat kuntapäättäjät yhdessä.

Lisätiedot:
Riihimäen Messut Oy