Nuorten kokemusasiantuntijakoulutus alkamassa

8.4.2021 Tiedotteet

Riihimäen sosiaalipalveluissa aloitti marraskuussa 2020 toimintansa nuorten kokemusasiantuntijoiden kehittäjäryhmä. Ryhmään kuuluu nuoria aikuisia, joilla on kokemusta lastensuojelun tai aikuissosiaalityön palveluista ja halu hyödyntää kokemustietoaan palveluiden kehittämiseksi ja lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Kokemusasiantuntijat ja ryhmän ohjaajat perhesosiaalityöstä ja aikuissosiaalityöstä ovat kokoontuneet kuukausittain, vaikka koronatilanne on aiheuttanut työskentelylle haasteita.

”Toiminnan alkuvaiheessa ryhmässä pohdittiin kertyneen kokemustiedon merkitystä ja tapoja hyödyntää sitä sekä sovittiin yhteisiä pelisääntöjä ja toimintatapoja. Matkan varrella ryhmän keskusteluissa on työstetty hyvän sosiaalihuollon työntekijän ominaisuuksia ja unelmien kaupungin palvelupolkua nuorille. Paljon on keskusteltu myös kaupungin päihde- ja mielenterveyspalveluista”, kertoo palveluohjaaja Johannes Jahnukainen.

Jatkossa ryhmän on tarkoitus esitellä toimintaansa ja luoda vuoropuhelua aikuissosiaalityön ja perhesosiaalityön tiimien sekä perhe- ja sosiaalipalveluiden johtoryhmän kanssa. Yhteistyötä on viritelty myös Hyrian kanssa, jossa alkaa keväällä kokemusasiantuntijakoulutus. Keväällä on tarkoitus järjestää kehittämispäivän muodossa kattavampi työskentelytilaisuus ryhmälle koronatilanteen sen salliessa. Tavoitteena on viimeistellä työn alla olleet tuotokset ja julkaista ryhmän suositukset nuorten palvelujen järjestämiseksi. Kesä pidetään taukoa ja syksyllä jatketaan työskentelyä myös uusin teemoin.

Ryhmä on kaiken aikaa avoin uusille jäsenille ja kiinnostuneiden kannattaa ennakkoluulottomasti tulla katsomaan meininkiä. Kokemusasiantuntijuuteen perustuvaa kehittämistyötä on vaikea avata täysin uusille jäsenille ja sen luonteen ymmärtää parhaiten vasta kun sen itse näkee.

Ryhmän jäsen Ninja Kähkipuro kertoo lähteneensä mukaan toimintaan mielenkiinnosta ja sen enempää asiasta tietämättä.

”Aika nopeasti minulle aukesi, että tässä ollaan oikeasti yrittämässä muutosta parempaan meidän omien kokemustemme perusteella. Omia ajatuksia on ryhmässä päässyt esittämään aina halutessaan ja olen kokenut, että minua kuunnellaan ja mielipiteeni otetaan huomioon. Toivon, että saamme oikeasti aikaiseksi muutosta parempaan. Tässä on ihan huippua olla mukana!”