Saarinen Ari
Beredskaps- och säkerhetschef
Uppgiftsområdet Tekniska tjänster
Maskinöversättning med Google Translate
Säkerhet är en del av stadsbornas välbefinnande. Säkerhet är en grundläggande rättighet, som säkerställs av alla olika aktörer tillsammans, stad, myndigheter, samhällen, näringsliv och invånare.
Ett säkert hem, arbetsplats och grannskap är viktigt för alla. Var och en av oss har en roll att spela för att upprätthålla och förbättra säkerheten. Trygga vardagsmiljöer är allas intresse och rättighet.
För din del, ta hand om din miljös säkerhet. Bekanta dig med myndigheternas instruktioner, sätta dig in och var förberedd. Rätt information och åtgärder hjälper i en olyckssituation.
I livet är det också viktigt att vara beredd på olika störningssituationer. De kan omfatta allt från stormar och översvämningar till långa strömavbrott.
Ta en titt på materialet på denna sida, som vi har sammanställt för din användning från källor från olika myndigheter.
Till larmnumret 112 bör alltid tillkallas i akuta, verkliga nödsituationer när liv, hälsa, egendom eller miljö är hotad eller i fara eller om det finns anledning att misstänka att så är fallet.
Via nödnumret vidarebefordras larmet till ambulans, polis, räddningstjänst och socialtjänst.
Riihimäkis viktigaste e-post och telefonnummer finns i en sammanfattning Kontaktinformationfrån sidan. Du kan söka efter kontaktinformation efter namn, titel, bransch, uppgift eller nyckelord.
I en nödsituation ska du alltid ringa 112.
Från Tavastehuspolisens hemsida du hittar telefonnummer och information om polisens öppettider.
Kanta-Tavastland betjänas av det nationella journumret 116 117. Ring alltid det avgiftsfria numret 116 117 innan du överväger att söka till akuten. Om det är kö på linjen kan du välja återuppringningsalternativet, då ringer nödhjälpen upp dig så snart som möjligt.
I nödfall ringer du dock alltid 112!
Social- och krisberedskap, Oma Tavastland
Riihimäen Vesi är ett vattenförsörjningsbolag som ägs av Riihimäki. Riihimäki Vede har en 24-timmars jour vid nödsituationer. Felmeddelanden
Anmälan om gatubelysningsfel Genom Riihimäkis stads feedbacktjänst.
Beredskap är en av stadens grundläggande uppgifter och den bygger alltid på upplägg för störningar under normala förhållanden.
Målet för Riihimäki stads verksamhet är grundläggande tjänster och andra aspekter av samhället
organisera livsviktiga aktiviteter under alla förhållanden i Riihimäki stadsområde.
Målet med beredskaps- och beredskapsplaneringen är att stödja stadens strategi, att skapa en trygg livsmiljö, att sköta kommunens tjänsteproduktion så smidigt som möjligt under alla förhållanden, att hantera störningssituationer och att återhämta sig från dem.
Att vara förberedd på olika störningar hjälper till att hantera situationer. Genom att förbereda ser staden till att de tjänster och beslutsfattande som är viktiga för kommunens medborgare fungerar även i normala tider av störningar och exceptionella förhållanden.
Vid störningar kan det förekomma avbrott i tjänsterna, men målet är att servicen ska återgå till det normala så snart som möjligt.
Riihimäkis beredskapsplan beskriver hur man förbereder sig för störningar och exceptionella förhållanden, och definierar bland annat praktiska verksamhetsmodeller för störningar, vem som ansvarar för verksamheten och hur verksamheten sköts.
Beredskapsplanen har uppdaterats av kommunstyrelsen hösten 2022 och dess uppdatering kontrolleras vartannat år.
Stadens beredskap leds av borgmästaren. Stadens beredskapsgrupp är krisledningsgruppen. Utöver stadens ledningsgrupp bjuds andra experter in till ledningsgruppen för störningssituationer.
Räddningsplaner har upprättats för alla fastigheter i staden.
Kommunikation är en del av att hantera en krissituation och ansvaret för kommunikationen ligger på den aktör som hanterar situationen.
I en krissituation sköts stadens kommunikation genom att förbättra välfungerande, beprövade och
pålitliga normala kommunikationsmetoder och kanaler.
I samband med eventuella störningar kommunicerar staden utvecklingen av situationen på hemsidan, sociala mediekanaler och med hjälp av media.
Huvudprinciperna för kriskommunikation är: initiativ, snabbhet, tydlighet, pålitlighet och dialog.
Målet med kriskommunikation är:
Vi bör alla vara beredda att klara oss självständigt hemma i minst tre dagar i händelse av störningar (www.72tuntia.fi). Hemmet ska ha mat, vatten och medicin reserverade i tre dagar.
Det är också viktigt att känna till grunderna i beredskap – till exempel var man kan få tillförlitlig information i en nödsituation och hur man överlever ett utdraget vatten- eller elavbrott.
Visste du att bostadskapital också används om situationen kräver att man flyttar till ett civilt skydd? Invånarna ska ta med sig egen mat och personliga saker bland annat.
Att förbereda sig i förväg och även säkerställa din egen komfort gör vinterströmavbrott trevligare. En beredskapspromenad är ett sätt att säkerställa att varje familjemedlem lätt kan hitta de saker de behöver i händelse av ett strömavbrott. Ett strömavbrott kan inträffa även när barnet är ensamt hemma.
Idag är informationssäkerhet allas vardag. Datasäkerhet inkluderar till exempel datakryptering, säkerhetskopiering och användning av brandvägg, antivirusprogram och certifikat.
Skydda din onlineanslutning, logga in säkert, skapa ett säkert lösenord för tjänster och skydda dina pengar.
Du kan hitta mer information om alla dessa under förberedelse från 72tuntias webbplats.
En infektionssjukdom orsakas till exempel av virus, bakterier, parasit eller svamp. Bland infektionssjukdomar är de vanligaste olika luftvägsinfektioner som influensa, coronavirus eller vanliga förkylningar samt olika tarminfektioner.
En epidemi är en sjukdom som infekterar en stor del av befolkningen i ett område.
Pandemi, å andra sidan, betyder en epidemi som sträcker sig över kontinenter.
Att lära känna sig själv och öva på nya färdigheter är nyckelfaktorer för att stärka motståndskraften mot psykisk kris. Genom att sträva efter att förstå dig själv, bygga upp sunda rutiner, skaffa dig nödvändiga kunskaper och färdigheter samt bibehålla en känsla av gemenskap kan du öka din förmåga att överleva och anpassa dig i svåra situationer.
Se till exempel:
Mer information från 72-timmarswebbplatsen.
I farliga och nödsituationer varnar myndigheterna befolkningen för överhängande, överhängande fara med en allmän faroskylt och en farobulletin.
I myndigheternas uppgifter ingår att upprätthålla befolkningens grundläggande vård och samhällets funktionsförmåga samt att skydda befolkningen vid behov.
I farliga och nödsituationer varnar myndigheterna befolkningen för överhängande, överhängande fara med en allmän faroskylt och en farobulletin. Allmän fara tecken ges via utomhuslarm eller mobila larm installerade i fordon utanför tätort.
Att ta skydd inomhus och agera enligt instruktionerna i en farlig situation är den första och vanligtvis tillräckliga skyddsmetoden. Alla bör känna igen ett vanligt farosignal och veta hur man agerar korrekt efter att ha hört det.
Faromeddelandet läses på alla radiokanaler och visas vid behov på sidan 3 i YLE, MTV112 och Nelonen text-TV och i tv-program som löpande text högst upp på skärmen. Syftet med faromeddelandet är att varna för en farlig händelse och ge instruktioner om åtgärder.
I myndigheternas uppgifter ingår att upprätthålla befolkningens grundläggande vård och samhällets funktionsförmåga samt att skydda befolkningen vid behov. Räddningstjänsten, som en av de inre säkerhetsmyndigheterna, är i tjänst dygnet runt. Människor som bor i Finland kan sova lugnt på nätterna.
Skydd i skyddsrum är inte den första åtgärden i många situationer, utan befolkningen flyttas alltid i första hand till ett tryggare område.
Om det fanns behov av att skydda sig skulle myndigheterna ge anvisningar om vilka åtgärder som krävs separat för de byggnader och fastigheter som inte har eget samhällsskydd. Åtgärder kan till exempel omfatta skyddsrum inne eller att bygga tillfälliga skyddsrum.
Skyddet bygger på befolkningsskydd för stora fastigheter (bostadshus, skolor, arbetsplatser). Skyddet kan också delas av flera byggnader. Byggnadens ägare är alltid ansvarig för samhällsskyddet.
Räddningstjänsten Kanta-Tavastland sköter förebyggande av olyckor, räddningsinsatser samt beredskap och första hjälpen inom sitt område.
Du hittar mer detaljerad information om räddningstjänsten Kanta-Tavastland och dess verksamhet och tjänster Från räddningstjänsten Kanta-Tavastlands hemsida.
I en gasrisksituation och en strålningssituation ges ett allmänt farosignal.
Strålningssituationen övervakas kontinuerligt i hela landet. Även mycket små förändringar i strålningssituationen upptäcks omedelbart och rapporteras omedelbart.
Tänk efter noga, måste man absolut gå ut? Om du slutar med den här lösningen, bär en tätsittande outfit som täcker hela kroppen och täcker huden. Använd t ex regnkläder. Använd andningsskydd, handduk, papper för att förhindra att radioaktiva partiklar kommer in i lungorna. När du kommer tillbaka, skölj regnstället redan utanför (om möjligt). Ta av dig alla kläder när du kommer in i hallen, stäng hallen och fortsätt att tvätta ordentligt.
Beredskaps- och säkerhetschef
Uppgiftsområdet Tekniska tjänster