Stadens kommunikations- och marknadsenhet ansvarar för att planera, utveckla och genomföra kommunikation och marknadsföring på stadsnivå. Kommunikation stödjer förverkligandet av stadens strategiska mål.
Kommunikation och marknadsföring är en väsentlig del av Riihimäki stads verksamhet. Stadens kommunikationstjänst betjänar stadsbor och intressenter i frågor som rör staden. Kommunikation och marknadsföring styrs av stadens värderingar och policyer som godkänts av stadsstyrelsen, baserat på vilka kommunikation och marknadsföring är inkluderande, kompetent, enhetlig, förenande, tjänande och effektiv.
Stadens främsta kommunikationskanal är stadens hemsida. Webbplatsen har bland annat riktat sig till stadsbor Riksulainen boendesektion för dig, där berättelser om människor, platser, frågor och beslutsfattande från Riihimäkä publiceras cirka två gånger i månaden. Stadens kommunikations- och marknadschef ansvarar för boendeinnehållet.
Dessutom kommunicerar staden aktivt på Facebook, Instagram, X (d.v.s. fd Twitter) och LinkedIn. Dessutom har flera stadstjänster sina egna sociala mediekonton.
Kommunikation på stadsnivå ansvarar kommunchefen och kommunikations- och marknadschefen samt bransch- och regionchefer för de egna tjänsterna.