Hoppa till innehållet

Maskinöversättning med Google Translate

Två leende skolflickor och en lärare vid bordet. Bordet har två skärmar och en robot med hjul.

Robotik

Enligt RakasRiksu 2035-strategin för staden Riihimäki är Riihimäki den internationellt kända huvudstaden för robotteknik och hemmet för framtida tillverkare.

I Riihimäki börjar lära sig robotik redan i småbarnsundervisningen och fortsätter till gymnasiet. Under studierna stärks framtida kompetens och förståelse, tillämpning och innovation av teknik.

När barn och ungdomar arbetar med robotik lär de sig problemlösning, kreativitet, innovation, samarbetsförmåga, programmering, mekanik, konstruktion, design och dokumentation.

Målen för Riihimäkis robotikutbildning definieras i förskole- och grundläroplanen och i planen för förskoleutbildning.

Tidig barndomsutbildning - lära känna robotik medan du spelar

I småbarnsfostran och förskolan får alla barn lära känna robotik genom att leka, utforska och experimentera. De får undra, inse och lära sig nya saker genom olika problemlösnings- och forskningsuppgifter.

Barn lär sig också grunderna i programmering och mekanik på ett sätt som passar deras åldersnivå. Robotteknik i tidig barndom betonar glädjen i att lära och förstå.

Grundutbildning - robotik som en del av ämnena

I den grundläggande utbildningen ingår robotstudier i flera ämnen och robotik introduceras även i breda studieenheter.

I grundutbildningen tas robotikstudierna och exempel in i elevernas vardagliga erfarenhetsvärld. De lär sig att teknikens funktion och dess möjligheter baseras på människors beslut och val.

Elevernas sätt att tänka och arbeta utvecklas när de uppmuntras att vara kreativa, tänka kritiskt, lösa problem och sätta upp mål. Att studera är främst lagarbete, där samarbets- och samspelsförmåga är viktigt. Digitala färdigheter lär man sig också med hjälp av robotik.

  • Robotik lär man sig i varje årskurs av grundutbildningen i flera ämnen, såsom matematik, hantverk, fysik och miljökunskap.
  • I årskurserna fem och sjätte kan robotik även läsas som ett valbart ämne som en del av hantverk.
  • I gymnasiets åttonde och nionde klass kan en elev läsa robotik som valfritt två timmar i veckan, då får han ett betyg på sina robotstudier på sitt slutbetyg.
  • Grundskoleelever kan delta i frivilliga robotklubbar som anordnas efter skoldagen.

Riihimäki gymnasiet - robotik på ett praktiskt sätt

Riihimäki gymnasieskola är en robotikfokuserad utbildningsinstitution och robotikens betydelse som en del av samhället lyfts fram i gymnasiestudierna.

På gymnasiets robotik lär vi oss om kreativ produktdesign. Kurserna genomförs huvudsakligen som projektstudier, där studenterna definierar ett problem och söker en lösning i grupp.

När man studerar robotik beaktas kopplingen av intelligenta system till vardag och applikationer. Som en del av studierna får du även bekanta dig med matematiska algoritmer och deras tillämpningar inom till exempel välfärd, service och kontorsrobotik.

  • Gymnasieelever bekantar sig med robotiks och tekniks etik och filosofi.
  • Sektionen robotik och samtidskonst introducerar å andra sidan robotteknikens och virtuella miljöers möjligheter som uttrycksmedel.
  • Robotikstudier stärker studentens matematiska och naturvetenskapliga färdigheter och möjliggör användning av teoretisk kunskap som en del av den kreativa produktdesignprocessen.
  • På gymnasiets robotikstudier får eleverna lära känna näringslivets och olika tjänstesektorers tekniska lösningar.
  • Riihimäki gymnasieskola har en egen inlärningsmiljö för robotik.
  • Det är möjligt att identifiera och känna igen robotikkunskaper som förvärvats i gymnasiekurser som en del av högskolestudier vid yrkeshögskolan i Tavastland.