Riihimäen kirjasto aukeaa 6.6.2022 – tervetuloa avajaisiin!

31.5.2022 Tiedotteet Elä ja voi hyvin Kirjasto Kulttuuri

Kuvassa Riihimäen kirjasto kesällä
Kuva: Anna-Maija Ahola

Riihimäen kirjasto avaa ovensa uudistettuun kirjastoon!

Kirjaston remontti on valmistunut ja kirjasto palvelee jälleen tutulla paikallaan Kauppakatu 16, maanantaista 6.6. alkaen.

Kirjastorakennus oli kaikkiaan kahdeksan kuukautta remontissa, joista kuusi kuukautta palvelimme väistötilassa ja kaksi kuukautta käytimme muuttoihin. Koko kirjastoa on päivitetty ajan tasalle, jotta se vastaisi paremmin nykypäivän tarpeita. Suurimpia muutoksia ovat lisätilat musiikkiosaston aineistolle, uudet kokoontumistilat ja lisätilan saaminen nuorille.

Tilamuutosten vuoksi myös aineistoa on nyt sijoitettu uusille paikoille. Kirjastoon on tehty valmius omatoimiajan käyttöönotolle, jolloin kirjastossa voi syksystä lähtien asioida omatoimisesti myös varsinaisten aukioloaikojen ulkopuolella. Käyttöön on tulossa myöhemmin myös uusi Musiikkistudio ja Digipaja sekä uudet itsepalveluautomaatit. Automaattien tarkoitus on mahdollistaa omatoiminen asioiminen joustavasti henkilökunnan asiakaspalvelutyön rinnalla.

Remontin yhteydessä kirjastoon saatiin myös lisää taidetta; näkyvin hankinta on yläkerran asiakaspalvelun yläpuolelle hankittu Laura Merzin teos ”Noste”, joka jatkuu myös lastenosastolle. Ala-aulaan hankittiin Veijo Ulmasen teokset ”Päiväunilla” ja ”Rintava modernisti”.

Kirjaston avajaisia juhlitaan koko viikko 6.–10.6.2022

Avajaisviikolla on luvassa muun muassa opastettuja kierroksia kirjastossa, novellikoukku, satutunti, askartelua ja elokuvia. Viikko huipentuu torstaina 9.6. klo 11–15 Ihan pihalla -tapahtumaan. Silloin kirjasto levittäytyy taas kirjaston puistoon tarjoten ohjelmaa kaiken ikäisille.

Kirjasto Ihan pihalla -ohjelma:

• klo 11 Riihimäkeläiskirjailija Anja Vammelvuon muistolaatan paljastaminen
    ja Ihan Pihalla -tapahtuman avaus
  • klo 11–15 Isoäidinneliöiden virkkaustyöpaja
  • klo 11.15 ja 12.15 Musiikkiopiston laululeikkejä lapsille (kesto noin 30 min)
  • klo 12.45–13 Kotokartanosäätiön jumppa
  • klo 12–15 Paikalliset yhdistykset ja toimijat esittelevät toimintaansa
  • klo 13–15 Taigamaton tarinahetket lapsille.

Mukana tapahtumassa ovat:

Riihimäen kaupungin liikunta- ja hyvinvointikeskus, Riihimäen kaupungin Nuorisopalvelut, Riihimäen seudun Ohjaamo, Riihimäen Musiikkiopisto, Riihimäen 4H-yhdistys, Kotokartanosäätiö, Riihimäen Raviseuran nuorisotoiminta ja Riihimäen Martat. Lisäksi kahvitarjoilua, poistokirjamyyntiä, keppihevosrata lapsille ja kaksi ponia rapsuteltavina. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Kirjaston palvelut ovat käytettävissä koko tapahtuman ajan.

Muistathan, että kesän koittaessa myös kirjasto siirtyy kesäaukioloihin. Kirjasto on avoinna ma–ke klo 9–19, to–pe klo 9–17, la ja su suljettu.

Tervetuloa tutustumaan uudistettuun kirjastoon ja juhlimaan kanssamme avajaisia!