Ratamo-kirjastoille uusi verkkokirjasto!

12.1.2022 Tiedotteet Elä ja voi hyvin Kirjasto

Ratamo-kirjastojen verkkokirjaston elusivu tabletin ruudulla.
Kuva: finna.fi

Ratamo-kirjastot ja sen asiakkaat saivat 11.1.2022 uuden Ratamo Finna-verkkokirjaston.

Ratamo-kirjastot löytyvät jatkossa Finnasta. Tutustu uuteen verkkokirjastoon!
Linkki löytyy myös kirjastojen kotisivuilta ja vanhasta Arena-verkkokirjastosta.

Sujuvaa asiointia verkossa

Uusi sivusto on entistä verkkokirjastoa saavutettavampi ja asioiminen onnistuu sujuvasti myös mobiililaitteilla. Ratamo-kirjastojen asiakkaiden lainat ja varaukset sekä lainahistoria näkyvät myös uudessa verkkokirjastossa. Uuteen verkkokirjastoon kirjaudutaan samalla kirjastokortin numerosarjalla ja pin-koodilla kuin ennenkin. Uuden pin-koodin saat tarvittaessa omasta kirjastosta.

Verkkokirjastossa on useita käyttöä helpottavia toimintoja:

• Perheenjäsenten kirjastokortit voi jatkossa liittää omaan tiliin, jolloin yhdellä kirjautumisella voi uusia esimerkiksi omat ja lasten lainat
  • Haun voi tallentaa ja asettaa siihen uutuusvahdin, joka ilmoittaa, kun hakua vastaava teos tulee saataville
  • Hakutulosten rajaukseen ja näyttämiseen on aiempaa enemmän vaihtoehtoja

Verkkokirjastossa voit hakea aineistoja; muun muassa kirjoja, äänikirjoja, musiikkia, nuotteja, elokuvia ja e-aineistoja. Jos olet kirjautunut verkkokirjastoon, voit tehdä siellä myös varauksia. Varaukset omasta kokoelmasta ovat edelleen maksuttomia, seutuvaraus muista Ratamo-kirjastoista maksaa 2 € kpl. Jos hakemaasi aineistoa ei löydy, kannattaa ottaa yhteys kirjastoon. Aineisto voidaan sitten mahdollisuuksien mukaan hankkia kokoelmaan tai voit tehdä siitä maksullisen kaukolainavarauksen.

Tarkistahan, että omat asiakastietosi ovat ajan tasalla. Voit muuttaa niitä verkkokirjastossa tai ottaa tarvittaessa yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun.

Vanha verkkokirjasto poistuu vähitellen käytöstä

Kirjaston entinen Arena-verkkokirjasto poistuu vähitellen käytöstä, mutta se on vielä noin puoli vuotta käytettävissä. Arenassa muistilistalle merkityt teokset eivät siirry automaattisesti Finnaan, mutta verkkokirjastoon tulee ohjeet listan siirtämiseksi. Finnan vastaava suosikkilista-toiminto on monipuolisempi kuin Arenassa.

Ratamo on viiden Etelä-Suomen kunnan kirjastoverkosto. Ratamo-kirjastoilla on 8 toimipistettä ja 3 kirjastoautoa. Kirjastoihin kuuluvat Hausjärven, Hyvinkään, Lopen, Nurmijärven ja Riihimäen kirjastot.

Finna on koti Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistoille. Finna.fi kokoaa satojen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aineistot yhteen osoitteeseen, jossa niiden äärelle pääsee helposti ja nopeasti. Lisäksi Finna kehittää yhdessä asiakasorganisaatioidensa kanssa ilmaista alustaa, jolla eri toimijat voivat luoda oman sähköisen hakupalvelun tai esimerkiksi verkkokirjaston.