Hoppa till innehållet

Maskinöversättning med Google Translate

Servicelinjebil vid järnvägsstationsrondellen
Foto: Teemu Heikkilä

R-åkning och servicelinjer

  • R-kyyti är en färdtjänst som låter dig resa på begäran till platser och tider som inte trafikeras av reguljär busstrafik.

    R-kyyti betjänar från hållplats till hållplats inom serviceområdet. Om du har begränsad rörelseförmåga eller bär tunga laster så transporterar vi dig från adress till adress om möjligt (detta måste anmälas vid beställning av skjuts). Upphämtning från en adress innebär vanligtvis upphämtning från sidan av gatan så nära din önskade adress som möjligt.

    R-kyut körs av två minibussar som var och en rymmer max 16 passagerare, en rullstol eller två rollatorer eller barnvagnar. R-kyyts bilar har låga golv, så det är lätt att gå ombord även med hjälpmedel. Vid behov hjälper föraren dig på och av resan. Föraren hjälper dock inte till med att flytta eller bära bagaget till ytterdörren. Det finns ingen separat avgift för transporthjälpmedel.

    Du kan betala din resa med appen när du gör en beställning eller kliver på bussen. Du kan också köpa en separat mobilbiljett (till exempel ett säsongskort). R-åkning har en annan prislista än reguljär trafik. Se detaljerad information om betalningsmetoder och R-kyyttis biljettprodukter härifrån.

  • Servicetider

    • på vardagar från 5:23 till XNUMX:XNUMX
    • på lördagar från 7:19 till XNUMX:XNUMX
    • på söndagar från 7:18 till XNUMX:XNUMX

    Notera! R-ritten körs under några timmar på linje 10 till/från Herajoki. Av dessa, på vardagar mellan 22.10:22.30 och 10:XNUMX, kan R-ritten inte beställas någon annanstans. Du kan inte beställa en R-resa till Herajoki vid de tidpunkter då linje XNUMX går dit.

    Serviceområde och hållplatser

    R-kyyti servar hela tätorten och till exempel Herajokis arbetsområde.

    Se serviceområdet och tillgängliga hållplatser Från R-trafikens hållplatskarta.

    Olika kördagar

    29.3.2024 mars XNUMX Söndagsgudstjänst (långfredag)
    1.4.2024 april 2 Söndagsgudstjänst (XNUMX:a påsk)
    1.5.2024 maj XNUMX söndagsgudstjänst (XNUMX maj)
    9.5.2024 maj XNUMX Söndagsgudstjänst (torsdag morgon)

     

  • Servicelinjerna 11 och 12 följer en specifik rutt och har ett specifikt schema. De kan dock avvika från sin rutt för att hämta/ta till ett närliggande område. Du kan beställa en avvikelse från rutten på samma sätt som R-kyyti, det vill säga applikationen Rutter och biljetter, eller genom att ringa kundtjänst. När du är ombord kan du också begära en avvikelse från rutten direkt från föraren.

    Servicelinje 11 går på tisdagar och fredagar från Vanhainkodintie till Atom kl. 9 och tillbaka kl. 11.
    Servicelinje 12 går på måndagar och torsdagar från Peltosaari till Atom kl. 9 och tillbaka kl. 11.
    Du kan hitta mer detaljerad information om rutter och tidtabeller för servicelinjerna Från schemapubliceringen av R-trikke.

    Servicelinjerna körs av en minibuss, som kan ta max 16 passagerare, en rullstol eller två rullatorer eller barnvagnar åt gången. Bilen har ett lågt golv, så det är lätt att ta sig upp på den även med hjälpmedel. Vid behov hjälper föraren dig på och av resan. Föraren hjälper dock inte till med att flytta eller bära bagaget till ytterdörren. Det finns ingen separat avgift för transporthjälpmedel.

    Du kan betala din resa med appen när du gör en beställning eller går på bussen. Du kan också köpa en separat mobilbiljett (till exempel ett säsongskort). Biljettprodukter används på servicelinjerna. Se detaljerad information om betalningsmetoder och biljettprodukter härifrån.

  • Se instruktionerna för att beställa R-kyudi och servicelinjen med applikationen Rutter och biljetter Från Matkahuoltos hemsida.

    • Vid inställning av adresser skriv vid behov "Riihimäki" före eller efter adressen. Du kan också söka efter en rutt med hjälp av hållplatsernas namn
    • Om du har begränsad rörlighet eller bär tungt bagage, om nödvändigt, begär skjuts från adress till adress i inställningarna för passagerarinformation innan du ansöker om rutten
      • Du måste gå självständigt till den avhämtningsplats som anges i ansökan
    • Om du vill betala för resan i bilen väljer du betalningssättet "Jag betalar i bilen eller jag har en giltig biljett"
    • Du kan söka efter rutter och köpa biljetter till andra städer också. Applikationen kan automatiskt föreslå en kombination av en R-resa och en buss- eller tågsträcka. Se vilka tjänster som finns tillgängliga i applikationen härifrån

    Digital vägledning för användning av applikationen

    Du får personlig digital vägledning utan tidsbokning:

    • Ring 0200 555 35 (1€/besvarat samtal + datum/mpm)
      • Öppet på vardagar 7-17 och på lördagar 10-15.
    • Säg till om du vill beställa en servicelinje specifikt
    • Ange passagerarens namn och telefonnummer
    • Berätta för mig adresserna till avreseorten och destinationen
    • Säg till när du vill åka eller när du vill komma
      • Om du vill säkerställa en åktur vid en viss tidpunkt, beställ den i god tid
    • Berätta hur många passagerare du bokar resan för och vilka hjälpmedel (rulle, rullstol, barnvagn) som ingår
    • Meddela mig om du har en rörelsehinder eller bär tunga laster och behöver skjuts från adress till adress
    • Kundtjänstrepresentanten kommer att informera dig om tidigaste hämtningstid och hämtningsplats samt bilnummer
      • Du måste flytta självständigt till det hämtningsställe som kundtjänstrepresentanten angett
    • Du kommer att få en bekräftelse på beställningen via sms. Kontrollera beställningsdetaljerna
    • Var på upphämtningsplatsen i tid
      • Du kan behöva vänta på en resa i upp till 15 minuter
    • Avboka resan i god tid genom att ringa kundtjänst: berätta ditt namn och tidpunkten för resan
  • Allmän

    Dessa användarvillkor gäller för användningen av R-kyyti call-ride-tjänst. För att kunna använda R-kyut måste användaren noggrant läsa och acceptera dessa användarvillkor innan tjänsten används.

    R-kyyti samtalsservice

    R-kyyti transporterar kunder inom det definierade serviceområdet och servicetimmar baserat på beställningar från kunder. R-kyuti hämtar och släpper av vid de angivna busshållplatserna. Personer med nedsatt rörlighet och de som reser med tungt bagage har rätt att vid behov beställa en R-resa från adress till adress. Beställningsansökan eller kundtjänstrepresentanten kommer att informera dig om avhämtningsplatsen.

    Det automatiska routingsystemet kopplar passagerare som färdas i samma riktning och samtidigt till samma rutter, så att bilarna kan transportera så många kunder som möjligt. På grund av detta tillkännages hämtningstiden för R-kyudi som ett flexibelt intervall. Resans avgångs- och/eller ankomsttider samt restiden kan flexibelt ändras inom de angivna tidsgränserna. Föraren hämtar och lämnar kunder enligt det schema som genereras av routingsystemet.

    R-kyyti-kutsuyti-tjänsten organiseras av Riihimäki stad som behörig myndighet för vägtrafiken, som beställer nödvändiga transporttjänster från taxi- eller kollektivtrafikföretag med lämpligt tillstånd.

    Beställer skjuts

    R-kyyti beställs i förväg antingen med en applikation som kan laddas ner till mobila enheter eller genom att ringa kundtjänst.

    När resan är beställd och betald med applikationen betalar kunden angivet pris med den betalningsmetod som sparats i applikationen vid beställningstillfället. Applikationsleverantören definierar de tillgängliga betalningsmetoderna och användaren måste acceptera användarvillkoren för den applikationen. Betalning debiteras vid beställningstillfället.

    När resan beställs med appen, men betalas i bilen, eller när resan beställs genom att ringa kundtjänst, betalas resan till föraren vid påstigning eller med en separat köpt biljettprodukt. De för närvarande giltiga betalningsmetoderna och biljettprodukterna meddelas På sidan Resebiljetter. Resan debiteras enligt gällande prislista.

    Innan du bekräftar beställningen, kontrollera att upphämtningsställe, destination, önskad tid samt passagerar- och utrustningsinformation är korrekta. Om resan beställs för annan person ska kunden ange passagerarens namn i beställningens tilläggsinformation. Observera att avhämtningsstället kan placeras en kort promenad från beställningsstället även vid beställning från adress till adress.

    Med applikationen kan du även beställa en R-resa som en del av en resekedja, det vill säga du kan beställa en R-resa och en annan kollektivtrafikresa samtidigt. I det här fallet kan R-ride-ordern inte annulleras.

    Hämtar kunden

    Kunden ska alltid vara beredd på att vara på hämtningsplatsen vid tidigast möjliga hämtningstid.

    Den ursprungliga utlovade hämtningstiden för resan anges i ansökan i beställningsinformationen. Den beräknade hämtningstiden meddelas strax före tidigast möjliga hämtningstid, men den kan ändras framåt eller bakåt inom det utlovade tidsfönstret. Kunden kan även följa bilens ankomst från appens karta. R-kyyti kan inte vänta på en kund, eftersom den måste hålla sig till det schema som utlovats till andra kunder. Istället kan kunden behöva vänta på R-ritten under det angivna tidsfönstret.

    Kunder som har bokat tid genom att ringa får inte besked om exakt hämtningstid. Kunden måste vara beredd att vänta på angivet hämtningsställe under den angivna hämtningstiden.

    När kunden sätter sig på resan ska kunden berätta för föraren sitt namn, så att föraren kan bekräfta att rätt kund har hämtats.

    Avbryter och använder inte åkturen

    Oanvända R-ride-beställningar ska avbokas så tidigt som möjligt så att bilarna inte reserveras i onödan och frigörs för användning av andra kunder.

    Om kunden inte använder resan som han betalat för med applikationen utan att avboka den, eller vid avbokningstillfället är mindre än en timme före tidigaste hämtningstillfälle, debiteras beställningen det normala priset för R-kyud som kompensation för onödig reservation av bilen.

    En R-kyyti-beställning gjord med applikationen, som ingår i resekedjan, kan inte annulleras. Med resekedja avses kombinationen av en annan kollektivtrafikbiljett och R-kyud, som har köpts en gång med ansökan.

    Om samma kund inte använder den resa han beställt utan att avboka ofta, efter fem (5) uteblivna avbeställningar, kan rätten för kunden i fråga att göra R-åkningsbeställningar nekas.

    En plats måste reserveras för alla personer

    Antalet passagerare ska anges vid beställning. Även till exempel barn som reser gratis, så att nödvändiga platser kan reserveras i bilarna och alla kunder säkert får plats ombord. Föraren har rätt att neka ombordstigning för ytterligare passagerare som inte är specificerade i beställningen, eftersom platserna i bilen redan kan vara reserverade för andra kunder.

    Antalet passagerare i beställningen kan inte ändras efter att beställningen har lagts. Om du vill ändra detta måste du avbryta beställningen och göra en ny beställning.

    Föraren av R-kyudi kan inte fungera som assistent eller eskort för barn som reser självständigt eller andra personer som behöver hjälp. Om passageraren behöver ledsagning ska han även anges som passagerare i beställningen.

    Återbetalningar

    Betalning återbetalas inte för resor som beställts av misstag. Vi erbjuder full återbetalning för resor som betalats med appen vid beställning, om den beställda resan missas eller avsevärt försenas av andra skäl än kundens fel och detta har klagats inom 48 timmar (se Feedback och reklamationer).

    Upphämtning och ankomsttid för R-kyudi meddelas vid beställningen som en tidslucka. Resan anses försenad endast om hämtning eller ankomst sker efter dessa tidsintervall. Resan anses vara väsentligt försenad om hämtning eller ankomst sker mer än 10 minuter efter dessa tidsintervall. Betalningen återbetalas inte om hämtning och ankomst har skett inom dessa tidsintervall eller om överskridandet är max 10 minuter.

    Transport av barn

    Föräldrar eller vårdnadshavare är fullt ansvariga för minderårigas handlingar, även om barnet reser utan sällskap.

    Vi kan inte garantera att det alltid finns en lämplig bilbarnstol för ett barn under 3 år. Om barnets ålder eller storlek kräver en bilbarnstol är det ytterst vårdnadshavarens eller vuxnes ansvar att ordna en bilbarnstol som reser med barnet och ansvaret för att ett barn reser utan lämplig bilbarnstol vilar på den vuxne i fråga.

    Hjälpmedel

    Det är möjligt att transportera rullstolar, rollatorer och barnvagnar, om en plats reserverats för dem vid beställning. R-kyyti erbjuder ingen kundeskorttjänst, så tänk på att om du behöver en assistent antingen på avgångs- eller ankomstadressen kan föraren inte agera assistent.

    Husdjur, bagage, cyklar och andra transportmedel

    Det är möjligt att transportera ofarliga husdjur, bagage, cyklar och andra transportmedel, men föraren ska informeras om dem i beställningens tilläggsinformation.

    Föraren kan vägra att ta ombord ett husdjur om det rimligen kan antas orsaka störning eller vara till fara för andra passagerare, föraren eller andra husdjur som redan finns ombord.

    R-kyyt ansvarar inte för eventuella allergiska reaktioner mot passageraren, som de transporterade eller tidigare transporterade husdjuren kan orsaka för passageraren.

    Föraren kan vägra att ta med sig bagage, cyklar eller andra transportmedel ombord om det finns många passagerare eller annat bagage eller transportmedel i bilen. Transportmedlet är placerat i den låga golvdelen av bilen. Kunden ansvarar för att säkra fordonet eller bagaget under resan.

    Rökning och alkoholkonsumtion är inte tillåtet

    Du får inte röka, använda e-cigaretter, berusningsmedel eller konsumera alkoholhaltiga drycker i R-kyyts bilar. Föraren kan kräva att passageraren lämnar resan om han inte följer det här nämnda förbudet. Även bruk av narkotika polisanmäls.

    Ersättning utgår för skada på bilen

    Om kunden gör att bilen blir smutsig (t.ex. till följd av illamående) eller skadar bilen är kunden skyldig att ersätta städ- och reparationskostnaderna direkt till transportföretaget. Föraren kan debitera kunden ersättningen direkt i bilen, eller så kan transportföretaget skicka en faktura i efterhand. Vid behov kan kunden kontakta R-kyyts kundtjänst om det finns oklarheter i ersättningsanspråket.

    Inga trakasserier

    R-kyut har nolltolerans mot någon form av trakasserier och olämpligt beteende. Föraren är skyldig att från färden ta bort en kund som trakasserar andra passagerare eller föraren på ett sexuellt, rasistiskt eller annat olämpligt sätt och inte omedelbart stoppar trakasserierna, trots begäran. Trakasserier är beteende som måltavlan tolkar som trakasserier, kränkande eller på annat sätt olämpligt.

    Föraren har rätt att vägra att hämta en kund som uppträder aggressivt eller på ett sätt som kan förväntas störa eller utgöra en fara för andra passagerare eller föraren. Föraren har rätt att förhindra en kund som trakasserat en medpassagerare enligt ovan från att lämna färden på samma adress som den trakasserade kunden, om den trakasserade enligt förarens bedömning annars skulle hotas.

    R-kyyti förbehåller sig rätten att inte ta ombord en kund som har begått de trakasserier som beskrivs ovan när de använt R-kyit tidigare och som inte har stoppat det störande eller olämpliga beteendet efter att ha fått en varning. I de situationer som beskrivs ovan kommer priset för den betalda resan inte att återbetalas till dem som tas bort från resan eller lämnas kvar.

    Resekedjor

    Om du använder R-resan som en del av en resa (t.ex. för att fortsätta resan med en annan transporttjänst), se till att du har tillräckligt med tid för att byta från ett transportsätt till ett annat. Staden Riihimäki begränsar ersättningsskyldigheten till priset för R-kyyti-hälsad färdtjänst om du missar vidareförbindelsen.

    Även om vi strävar efter att vara punktliga på de annonserade tiderna kan vi inte garantera ett minutschema och vi återbetalar inte priset för resan vid mindre förseningar. Om du vill försäkra dig om att du kommer till tågstationen i tid kan du till exempel lägga en färdbeställning genom att ställa in ankomsttiden så att du har gott om tid att kliva på tåget.

    Du kan också söka efter en resa till en destination på en annan plats, i vilket fall applikationen redan kan föreslå en resekedja som bildas av R-ride och ett tåg eller buss och schemalägga R-resan enligt tågets avgångstid eller buss. Observera dock att bytet inte är garanterat så köp av resekedjor med kort bytestid är kundens ansvar och vidarekopplingen återbetalas inte om R-resan blir sen.

    Feedback och klagomål

    Feedback och klagomål angående R-kyyti-kutsukyit-tjänsten måste lämnas in Riihimäkis feedbacktjänst eller via prenumerationsappen.

    Behandling av personuppgifter

    Leverantören av inbjudningstrafikplattformen och orderapplikationen fungerar som registerhållare. För att kunna använda R-kyut måste användaren samtycka till behandlingen av personuppgifter i enlighet med sekretesspolicyn för inbjudningstrafikplattformen och den beställande applikationsleverantören.

    För närvarande kan R-kyyd endast beställas med Matkahuoltos applikation för rutter och biljetter eller genom att ringa kundtjänstnumret. Matkahuoltos dataskyddsutlåtande enligt artiklarna 2016 och 679 i Europeiska unionens dataskyddsförordning (13/14) kan läsas Från Matkahuoltos hemsida.

    Riihimäki stad fungerar också som registerförare. Lär känna staden Riihimäki i enlighet med artiklarna 2016 och 679 i Europeiska unionens dataskyddsförordning (13/14) till integritetspolicyn.