Hallinto- ja konsernipalvelut Viestintä Viestintä Yleinen

Riihimäen kaupungin brändi ja visuaalinen ilme uudistuivat

Riihimäen kaupunki on ottanut käyttöön uuden brändin ja visuaalisen ilmeen. Uusi ilme otetaan käyttöön vaiheittain kaupungin palveluissa ja toiminnoissa. Ensimmäisenä ilme näkyy kaupunkilaisille lauantaina avajaisia viettävässä Riksulassa ja Jukka Jalosen puistoon tulevassa selfieseinässä. Syksyn aikana uuden ilmeen saavat muun muassa Matkakeskuksen ja Virastokeskus Veturin julkisivut ja opasteet, intranet ja kaupungin verkkosivut.

Riihimäen ydinlupaus on Suuri pikkukaupunki. Kyse ei ole sloganista, vaan asenteesta ja ajattelumallista, jonka ympärille rakennetaan yksittäiset teot ja viestit. Suuri pikkukaupunki on se mielikuva, jonka ihmisille halutaan jäävän Riihimäestä.

”Riihimäki on kokoaan suurempi kaupunki. Riksua ei mitata koolla, vaan mahdollisuuksilla¬. Riihimäellä helppoon ja turvalliseen elämään voi yhdistää runsaan palvelu-, elämys- ja harrastustarjonnan. Suuri pikkukaupunki kertoo myös ylpeydestä omaa kaupunkia kohtaan: Riihimäki on kooltaan pieni, mutta arvoltaan, asenteeltaan ja sydämeltään suuri”, viestintä- ja markkinointipäällikkö Mia Miettinen sanoo.

Logon rinnalle R-elementti

Kaupunki aloitti brändityön keväällä 2020 ja sitä on tehty yhdessä mainostoimisto Avidlyn kanssa. Työhön osallistui kaupungin henkilöstöä ja päättäjiä. Riihimäkeläisten ajatukset ovat olleet osa prosessia ja niitä kartoitettiin syyskuussa 2020.

”Riihimäen uusi brändi on tiiviin ja monivaiheisen yhteistyön tulos. Sen suunnittelua ovat alusta asti ohjanneet riihimäkeläisten vahva yhteisöllisyys ja kotikaupunkirakkaus. Kaupungin ja kaupunkilaisten ennakkoluulottomuus, innostus ja sitoutuminen tähän prosessiin on ollut aivan poikkeuksellista”, Avidlyn projektipäällikkö Paula Mussalo sanoo.

Uusi visuaalinen ilme sisältää esimerkiksi kaupungin logon, typografian, kuvamaailman sekä kaupungin viestinnässä ja markkinoinnissa käytettävät värit. Uudistuksen seurauksena noin viisitoista vuotta käytössä ollut solmulogo muuttuu yksinkertaiseksi Riihimäki-tekstilogoksi. Samalla oranssi pääväri vaihtuu punaiseksi.

”Punainen väri kertoo rakkaudesta Riihimäkeen. Samalla se muistuttaa meitä kaupungin lukuisista punatiilisistä rakennuksista. Tekstilogon rinnalla käytämme jatkossa elävää ja muuttuvaa R-kirjainta, johon kaupunkilaiset ovat tutustuneetkin jo kahden viikon ajan. Muuntuvat R-elementit ovat jatkossa tärkeä osa kaupungin visuaalista identiteettiä.”

Punaisen rinnalla kaupunki käyttää viittä apuväriä. Kaupunkilaiset nimesivät värit maauimalaksi, puistoksi, auringonkukkapelloksi, Eksynyt-patsaaksi ja robotiksi. Pääväri ja lisävärit mahdollistavat väreillä leikittelyn ja muodostavat brändissä värejä hallitusti vaihtelemalla monipuolisen ja monikäyttöisen kokonaisuuden.

Värimaailman lisäksi kaupunkilaisten käden jälki näkyy R-elementin yhteydessä käytettävissä viesteissä, joita hyödynnetään muun muassa kaupungin sosiaalisen median kanavissa ja markkinoinnissa.

”Kaupungin yhtenäinen ja helposti tunnistettava visuaalinen ilme sekä viestit ovat tärkeitä työkaluja, kun autamme ihmisiä näkemään Riihimäen hienouden ja mahdollisuudet. Ilme on yksi elementti viestinnän ja markkinoinnin kokonaisuudessa, tehokkaimmin uskottavuutta rakentavat käytännön teot”, Miettinen sanoo.
Riihimäkeläiset voivat osallistua kaupungin uuden visuaalisen ilmeen käyttöönottoon suunnittelemalla oman R-elementin. Ohjeet löytyvät verkkosivulta.

Lisätiedot:
Mia Miettinen, viestintä- ja markkinointipäällikkö, puh: 040 – 489 6005



OLIKO SISÄLLÖSTÄ APUA?

Kyllä 2 Ei 0 Kyllä 2 Ei 0

Kommentit on suljettu.