Historiaa

Vuonna 1958 Riihimäelle ryhdyttiin suunnittelemaan kauppalan omistamaa keskikoulua, Riihimäen lyseon ja Riihimäen tyttölyseon rinnalle. Syksyllä 1963 Riihimäen yhteiskoulu aloitti vuokratiloissa kansalaisopistolla rehtorina Kalevi Huovinen, oppilaina kaksi ensimmäistä luokkaa.

Arkkitehti Raimo Valjakan suunnittelema edustava koulutalo valmistui urheilupuiston tuntumaan vuonna 1967. Myöhemmin koulu sai myös lukion ja sen yhteyteen liitettiin vuonna 1970 vielä iltalinja.

Pohjolanrinteen yläasteeksi ja lukioksi

Peruskoulun tultua yhteiskoulu muuttui Pohjolanrinteen yläasteeksi ja lukioksi.
Rehtori Huovinen jatkoi lukion rehtorina, ja yläasteen rehtoriksi valittiin Eeva-Reetta Mäsä.

Lukiot yhdistettiin 1994

Iltalinjan toiminta loppui Pohjolanrinteellä vuonna 1990, ja kun Riihimäen kaksi lukiota yhdistettiin vuonna 1994, Pohjolanrinteen lukio lakkautettiin.

Erityisopetus

Erityiskoulun lakkauttamisen jälkeen yläasteen mukautetun opetuksen luokat siirrettiin Pohjolanrinteen kouluun.

Koulu on pilotoinut erityisopetusta lukuvuosina 2008-09 ja 2009-10. Pilotissa kolme opettajaa opettavat kahta pienryhmää joustavasti ja oppilaiden yksilölliset tarpeet huomioiden. Koulunkäyntiohjaajia ei ryhmissä ollut.

Lukuvuodesta 2016-17 lähtien koulussa on toteutettu ns. tupamallia. Neljä erityisluokanopettajaa vastaa sekä omasta pienryhmästään että oman vuosiluokkatason (6.-9. luokat) tehostetusta tuesta. Oppilaita integroidaan yleisopetuksen ryhmiin oppilaan tarpeiden ja taitotason mukaisesti. Lisäksi koululla on käytössä 0,5 henkilön muu erityisopetusresurssi. Malli on jalostunut lukuvuosien aikana siten, että lukuvuonna 2020-21 koulussa toimii neljä integraatioluokkaa, joihin luokkatason erityisluokanopettajan työpanosta suunnataan.

Peruskorjaus

Koulu peruskorjattiin urheilutalon peruskorjauksen jälkeen lukuvuonna 2007-08. Uusiin tiloihin päästiin muuttamaan 6.10.2008. Peruskorjauksessa koulu varustettiin uusimmalla opetusteknologialla. Koulun ilmeessä säilytettiin paljon vanhaa ”retroa”, mutta moderni talotekniikka ja nykyaikaisen opetuksen vaatimat tilat (mediateekki, ATK-luokka) toteutettiin.

Opetusteknologia

Peruskorjauksen jälkeen opetusteknologia on kehittynyt ja koululla on siirrytty Riihimäen kaupungin linjausten mukaisesti siihen, että jokaisella oppilaalla on oma päätelaite ja opetusmateriaalit ovat pääosin sähköisiä.


OLIKO SISÄLLÖSTÄ APUA?

Kyllä 4 Ei 0 Kyllä 4 Ei 0