Euroscola Strasbourgissa maaliskuussa 2010

Kuva: Kapusimme korkealle Strasbourgin Notre Dameen – Kopio
Kapusimme korkealle Strasbourgin Notre Dameen

Euroscola-päivä pe 12.3.2010

Perjantaina lähdimme tutustumaan Euroopan parlamenttiin Euroscola-päivän merkeissä. Päivä alkoi aikaisella herätyksellä, koska parlamentissa oli määrä olla jo kahdeksalta aamulla. Matka parlamenttitalolle taittui nopeasti Strasbourgin loistavien raitiovaunulinjayhteyksien ansiosta.

Perille päästyämme kävimme läpi turvatarkastuksen, joka sujui ongelmitta. Tämän jälkeen vuorossa oli paljon kehuttu aamupala, joka osoittautuikin yllättävän pieneksi (yksi suklaaleipä sekä kuppi kahvia/lasi mehua). Aamiaisella osallistujamaiden nuoret söivät yhdessä, ja erityisen mukavalta tuntui, kun parlamentin työntekijä toivotti nuoret kaikilla EU-maiden kielillä tervetulleiksi.

Seuraavaksi oli vuorossa kokoontuminen isoon istuntosaliin, jossa meille esiteltiin Euroopan Unionin toimintaa. Esittelijät puhuivat englantia, ranskaa ja italiaa, mutta puheen pystyi kuulemaan tulkattuna lähes millä kielellä vaan.

Esittelyosio kesti noin kaksi tuntia, jonka jälkeen vuorossa oli lounas. Lounas piti syödä ripeästi, sillä sen aikana piti aloittaa Eurogame-peli. Tässä pelissä jokaisen oppilaan piti etsiä itselleen neljän hengen ryhmä, jossa jokaisen ryhmäläisen tuli olla eri maasta. Kun ryhmä oli saatu kasaan, aloitettiin täyttämään oman ryhmän kanssa kyselypaperia, jossa jokainen  kysymys oli eri kielellä.

Ideana oli, että ryhmässä osattaisiin mahdollisimman monia kieliä, jotta kysymysten ymmärtäminen olisi helpompaa. Mikäli ryhmä ei ymmärtänyt jotain kysymystä, sai kysyä apua muilta ryhmiltä, jos he sattuisivat osaamaan kyseistä kieltä. Erityisen vaikeaksi osoittautui suomenkielinen kysymys, joka oli lähes kaikilla tyhjänä :D. Peli oli todella hauska ja se olikin loppujen lopuksi monien mielestä päivän kohokohta.

Tämän jälkeen vuorossa oli jakaantuminen eri ryhmiin, joissa käsiteltiin poliittisia asioita kuten työttömyyttä, EU:n yhtenäisyyttä, ilmastonmuutosta ja EU:n tulevaisuutta. Nämä istunnot pidettiin pienemmissä saleissa ympäri parlamenttirakennusta.

Jokaisen maan edustajat kertoivat vuorollaan oman mielipiteensä käsiteltävästä asiasta.Lopuksi asiasta tehtiin yhteenveto, jonka ryhmän puheenjohtaja esitteli istuntosalissa kaikille muille nuorille. Loppuaika meni kuunnellessa näitä yhteenvetoja sekä katsellessa Eurogame-pelin finaalia, johon neljä parasta joukkuetta oli päässyt. Päivä lopetettiin Eurooppa-hymniin.

Parlamenttitalolta saimme lähteä itsenäisesti kohti keskustaa, jossa söimme kunnon illallisen. Päivällisen jälkeen näimme kaupungilla Euroscola-päivästä tuttuja eurooppalaisia  nuoria, joista saimme uusia ystäviä. Päivä oli siis ikimuistoinen ja voisimme varmasti kaikki lähteä vastaavanlaiseen tilaisuuteen uudestaan!

Lauantai 13.3.

Lauantaina oli vuorossa itsenäistä tutustumista kaupunkiin, ja aikaa jäi runsaasti myös ostoksien tekoon. Kuvassa pikkukauppoja katedraalin liepeillä.

Lauantaina osa ryhmästä vieraili Musée Alsacien- nimisessä museossa. Museo on avattu vuonna 1907, ja suurin osa näyttelyiden sisällöstä on peräisin 1700– ja 1800–luvuilta. Museossa vierailu onkin hyvä keino tutustua niihin aikoihin alueella eläneiden ihmisten elämään. Näyttelyt koostuvat muun muassa vanhoista puvuista, huonekaluista, työvälineistä ja muista arkipäiväisistä esineistä. Kuva on otettu museon sisäpihalta.

Musée Alsacienissa on näytteillä kaiken kaikkiaan jopa yli 5.000 erilaista esinettä. Tässä kuvassa näkyy joitakin vanhanaikaisia työvälineitä, joita ihmiset usein tarvitsivat arkielämässään.

Kaupungin keskustassa sijaitsevalla torilla pidetään usein markkinoita. Toria ympäröivät monet suuret rakennukset, ja sen reunalla sijaitsee esimerkiksi tavaratalo Galeries Lafayette. Taustalla näkyy yli 140 metriä korkean katedraalin huippu.

Kirjoittajat:
Sini Koivusilta, Jenni Kontiainen, Ilona Latsa, Katriina Lehto, Elise Ruotsalainen ja Karolina Toivettula.

Kuvat:

Maarit Jarho, Sini Koivusilta, Jenni Kontiainen, Ilona Latsa, Katriina Lehto, Hanne Salmi, Karolina Toivettula ja Oskari Tuure.