Liikunta

Liikuntapalveluiden liikuntavinkit viikko 19

Riihimäen liikuntapalvelut julkaisevat Facebookissa päivittäin klo 9 vinkkejä liikkumiseen tämän poikkeustilanteen aikana ainakin 31.5.2020 asti. Liikuntavinkkejä jaetaan, jotta kaiken ikäiset kuntalaiset saavat vinkkejä miten liikkua ja harjoittaa omaa kuntoa kotona tai ulkoliikuntapaikoilla omatoimisesti.

Säännöllinen liikunta edistää hyvinvointia ja terveyttä. Selkein tieteellinen näyttö liikunnan terveyshyödyistä on saatu painonhallinnassa, sydän- ja verisuoniterveydessä, tyypin 2 diabeteksessa, metabolisessa oireyhtymässä, monissa syövissä, tuki- ja liikuntaelimistön terveydessä, mielenterveydessä ja mielessä, ikääntyneiden toimintakyvyssä ja päivittäisaskareista selviytymisessä. (THL)

Alla kooste viikon 20 julkaisuista. Käy seuraamassa vinkkejä reaaliajassa Riihimäen kaupungin liikuntapalveluiden Facebook-sivulla.

 

Maanantai 11.5.2020

Miten sinä huolehdit istumisen tauottamisesta päivän aikana? Tämän taukojumpan avulla saat mukavasti tauotettua istumista, aktivoitua keskivartalon lihaksia sekä lisättyä niska -hartiaseudun liikkuvuutta. Video nähtävillä Facebookissa, kepillä / harjanvarrella tehtävät liikkeet ovat kirjallisesti selostettuna alla (kaikissa liikkeissä ote molemmilla käsillä kepistä hartialevyinen tai hieman leveämpi ote):

– nosta käsiä ylös ja laske alas

– nosta käsiä ylös ja taivuta vartaloa taakse

– tee käsillä hidasta melontaa ja jousta jaloista

– nosta keppi pään yläpuolelle ja vie taakse hartioille

– lisää liikkeeseen mukaan kyykky: pidä kyykätessä keppi rinnalla

– ylävartalon eteen taivutus: taivuta selkää eteenpäin, säilytä hyvä ryhti. Pidä kädet rentoina ja keppi vartalon edessä

– lisää liikkeeseen mukaan käsien nosto: eteentaivutusasennossa nosta suoria käsiä eteen ja ylöspäin

– ojenna jalkaa ja vastakkaista kättä eteen

– nosta kädet ja toinen polvi ylös, ja taivuta vartaloa hieman sivulle (jos nostat oikean polven ylös, taivuta vartaloa oikealle)

 

Tiistai 12.5.2020

Joko olet käynyt testaamassa Herajoen ja Haapahuhdan pyöräilyratoja? Herajoen pump track -radalla pyritään etenemään polkematta kumpuja hyödyntäen. Haapahuhdan rataa puolestaan edetään perinteisemmin pyöräilemällä. Lisätiedot voi katsoa tästä linkistä. Muista laittaa kypärä päähän!

 

Keskiviikko 13.5.2020

Monipuolinen ja terveellinen ruoka auttavat meitä jaksamaan paremmin arjessa. Mikä on parasta just nyt?
K-Ruoka sivustolta löydät jokaisen kuukauden sesonkikalenterin, sekä hyviä vinkkejä ja reseptejä.
Toukokuussa kannattaa suosia kesäkurpitsaa ja varhaiskaalia https://www.k-ruoka.fi/artikke…/parasta-nyt/sesonkikalenteri

 

Torstai 14.5.2020

Onko niska tai hartiat jumissa? Tällä reilun neljän minuutin taukojumpalla voit vetristää paikkoja. https://www.youtube.com/watch?v=KpKQqOs1x3o

 

Perjantai 15.5.2020

Tiesithän että Riihimäeltä löytyy kolme liikuntapalveluiden ylläpitämää frisbeegolfrataa? Palomiehen puiston ja Keskusurheilupuiston ratojen väylät kulkevat tasaisessa maastossa ja sopivat hyvin aloittelijoille. Riutassa olevan radan väylät ovat puolestaan haastavampia ja kulkevat rinnemaastossa. Tarkempiin väyläkuvauksiin ja väyläkarttoihin voit käydä tutustumassa tästä linkistä. Mukavia pelailuja turvavälit huomioiden!

 

Lauantai 16.5.2020

Tänään annamme vinkkejä perheliikuntaan. Mieli.fi sivuston perheliikunnan vinkkikorteista löydät monipuolisia vinkkejä perheen kanssa yhdessä liikkumiseen. Korttisarjan on tuottanut Suomen Mielenterveysseuran Perheliikunnan koordinointi -hanke yhdessä valtakunnallisen perheliikuntaverkoston kanssa. https://mieli.fi/…/material…/perheliikunnan_vinkkikortit.pdf

 

Sunnuntai 17.5.2020

Kokeile tänään aivojumppaa! Video nähtävillä Facebookissa, liikkeet ovat kirjallisesti selostettuna alla:

– nosta polvea ylöspäin, ja kosketa polvea vastakkaisella kädellä. Tee liike hitaasti.

– pyöritä käsiä vartalon edessä hieman hartioiden alapuolella marssi paikallasi

– vie toinen käsi rinnalle kämmen auki ja toinen käsi sivulle nyrkissä

– pää-olkapää-peppu: kuljeta käsiä eri suuntiin ja kosketa vuorotellen päätä, olkapäätä ja peppua

– nosta toisen käden peukalo ylös, ja osoita toisen käden etusormella eteenpäin. Vaihda toisinpäin.

– nosta toisen käden etu- ja keskisormi ylös kämmenen osoittaessa eteenpäin (jänis). Osoita toisen käden etusormella ”jänistä”, ja nosta samalla peukalo ylös kämmenen osoittaessa itseä kohti (pyssy).



OLIKO SISÄLLÖSTÄ APUA?

Kyllä 0 Ei 1 Kyllä 0 Ei 1

Kommentit on suljettu.