Kulttuuri ja vapaa-aika Liikunta

Liikuntapalveluiden liikuntavinkit viikko 15

Riihimäen liikuntapalvelut julkaisevat Facebookissa päivittäin klo 9 vinkkejä liikkumiseen. Liikuntavinkkejä julkaistaan ainakin 17.5.2020 asti. Liikuntavinkkejä jaetaan, jotta kaiken ikäiset kuntalaiset saavat vinkkejä miten liikkua ja harjoittaa omaa kuntoa kotona tai ulkoliikuntapaikoilla omatoimisesti.

Säännöllinen liikunta edistää hyvinvointia ja terveyttä. Selkein tieteellinen näyttö liikunnan terveyshyödyistä on saatu painonhallinnassa, sydän- ja verisuoniterveydessä, tyypin 2 diabeteksessa, metabolisessa oireyhtymässä, monissa syövissä, tuki- ja liikuntaelimistön terveydessä, mielenterveydessä ja mielessä, ikääntyneiden toimintakyvyssä ja päivittäisaskareista selviytymisessä. (THL)

Alla kooste viikon 15 julkaisuista. Käy seuraamassa vinkkejä reaaliajassa Riihimäen kaupungin liikuntapalveluiden Facebook-sivulla.

 

1. Säännöllinen voima- ja tasapainoharjoittelu hidastaa tehokkaasti ikääntymisen tuomaa heikentymistä Eeva Aartolahden vuonna 2016 julkaiseman väitöskirjan mukaan. Tässä muutama vinkki tasapainon harjoitteluun. https://www.youtube.com/watch?v=A2-UacCdEss

2. Oletko kokeillut jo ploggaamista, roskien keräämistä ulkoilun yhteydessä? Roskien keräämisen myötä saat ulkoiluun luonnollisia lihaskuntoliikkeitä, kun kävelyn, juoksun tai pyöräilyn lomassa roskien poimiminen tuottaa mm. erinäisiä kyykkyjä ja kurotuksia. Plogging sopii kaiken ikäisille kuntotasosta riippumatta, sillä roskapussia ja hanskaa kummempia välineitä ei tarvita.
Ps. Ploggaaminen on mahtava tapa edistää sekä omaa että luonnon hyvinvointia.

3. Liikettä ylävartalolle! Tämä tuolijumppa sopii myös liikuntarajoitteisille esimerkiksi pyörätuolilla tehtäväksi. Tee jokaista liikettä 5-10 kertaa

– Vie sormet olkapäille. Tuo kyynärpäät eteen yhteen ja avaa sivuille auki.

– Pidä sormet olkapäillä. Piirrä kyynärpäillä isot ympyrät. Muista molemmat suunnat.

– Anna sormien olla vielä hetki olkapäillä. Kierrä ylävartaloa puolelta toiselle. Kyynärpää kiertyy vuorotellen eteen ja taakse.

– Rentouta kädet alas. Nosta hartiat ylös ja laske alas.

– Tuo sormet vielä viimeisen kerran olkapäille. Taivuta ylävartaloa suoraan sivulle. Tuo kyynärpää lähelle lantiota.

– Tuo lopuksi kädet suoriksi eteen. Lähde tekemään käsillä sahaavaa liikettä vaakatasossa, vieden vuorotahtiin aina kyynärpää pitkälle taakse ja ojentamalla käsi suoraksi pitkälle eteen.

4. Taukojumpasta apua niska- ja hartiaseudun kipuihin. Tämä jumppa on helppo toteuttaa työpäivän tai vaikka kotitöiden lomassa. https://selkakanava.fi/niska-hartiajumppa

5. Oletko jo tutkinut kaikki Riihimäen liikuntamahdollisuudet?

Voit etsiä sivulta https://lipas.fi/liikuntapaikat Riihimäen kaikki liikuntapaikat. Hakua voi rajata esim. ”ulkoilupuisto” tai ”ulkoilualue” tai ”retkeilyalue”

6. Joko teidän perheessä osataan pyöräillä? Katso linkkivinkit osataitojen harjoittamiseen: https://neuvokasperhe.fi/liikkuminen/perheliikunta-ulkona/…/

7. Harjoittele välineenkäsittelyä yhdellä, kahdella tai kolmella esineellä kokeilemalla jongleerausta. Tässä linkissä vinkit harjoitteluun, tsemppiä! https://www.youtube.com/watch?v=7M0YBjE8Aj0.



OLIKO SISÄLLÖSTÄ APUA?

Kyllä 0 Ei 0 Kyllä 0 Ei 0

Kommentit on suljettu.