Liikunta

Liikuntapalveluiden liikuntavinkit viikko 12

Riihimäen liikuntapalvelut julkaisevat Facebookissa päivittäin klo 9 vinkkejä liikkumiseen tämän poikkeustilanteen aikana ainakin 13.4.2020 asti. Liikuntavinkkejä jaetaan, jotta kaiken ikäiset kuntalaiset saavat vinkkejä miten liikkua ja harjoittaa omaa kuntoa kotona tai ulkoliikuntapaikoilla omatoimisesti. 

  

Säännöllinen liikunta edistää hyvinvointia ja terveyttä. Selkein tieteellinen näyttö liikunnan terveyshyödyistä on saatu: painonhallinnassa, sydän- ja verisuoniterveydessä, tyypin 2 diabeteksessa, metabolisessa oireyhtymässä, monissa syövissä, tuki- ja liikuntaelimistön terveydessä, mielenterveydessä ja mielessä, ikääntyneiden toimintakyvyssä ja päivittäisaskareista selviytymisessä. (THL) 

  

Alla kooste viikon 12 julkaisuista. Käy seuraamassa vinkkejä reaaliajassa Riihimäen kaupungin liikuntapalveluiden Facebook-sivulla. 

 

  1. Tässä sinulle helppo hartiaseudun liikkuvuutta testaava mittaus. Tee mittaus nyt, ole aktiivinen ja liikuta hartiaseutuasi tästä eteenpäin päivittäin ja tee testi sitten kuukauden päästä uudelleen.
    https://www.youtube.com/watch?v=q8rncAt9xWQ&feature=emb_title 
  2.  Mitä tekisi perheen kanssa sisällä huonon sään sattuessa? Neuvokas perhe -sivustolta löytyy monenlaista  vinkkiä olohuonesirkuksen järjestämiseen. Nappaa vinkit talteen! https://neuvokasperhe.fi/liikkuminen/olohuonesirkus/  
  3.  Askelkampanja, tarkkaile kahden viikon ajan päivittäistä askelmäärääsi. Askeleita voit seurata lataamalla älypuhelimeen ilmaisen sovelluksen (esim. Stepsapp) tai aktiivisuusrannekkeella jos sellainen sattuu löytymään. UKK-Instituutin mukaan suositeltava aktiivisuus on vähintään 9000 askelta ja ihanteellinen askelmäärä 13000.
  4.  Luontoliikunta sopii kaikille ikään tai sukupuoleen katsomatta. Luontoliikunta voi olla mitä tahansa luonnossa tapahtuvaa liikuntaa, esimerkiksi kävelylenkki lähimetsässä, eväsretki pitkospuilla tai pelihetki omalla pihalla. Riihimäellä luonto on lähellä (https://www.riihimaki.fi/luontopolut-ja-puistot/) ja mikä parasta, luonnossa liikkuminen on jokamiehenoikeuksien puitteissa kaikille mahdollista. Ennen luontoon lähtemistä käy palauttamassa mieleesi jokamiehen oikeudet Suomen Ladun sivuilla (https://www.suomenlatu.fi/…/tietoa-…/jokamiehenoikeudet.html) tai kuuntele yle.fi sivulta selkouutiset (https://yle.fi/uutiset/osasto/selkouutiset/metsa/9921590) Ps. Luontohetkiblogista löydät loistavan haasteen retkikeräilyyn liittyen (https://luontohetkiblogi.blogspot.com/…/retkihaaste-ja-retk…) Kuinka monta rastia sinä saat kerättyä seuraavien viikkojen aikana?
  5. Onnistuuko sinulta housujen päälle pukeminen seisten? Oletko kaatunut viimeisen vuoden aikana? Tässä vinkit tasapainoon liittyen. Tasapainoa tarvitset jokapäiväisissä arjen askareissa mm. kahvikupin kurottamiseen, lehden lattialta nostamiseen, tuolilta ylös nousemiseen ja pukeutumiseen. Tasapainoharjoittelua tarvitsevat etenkin yli 80 vuotiaat sekä he, joiden toimintakyky on jo heikentynyt.  Tasapainoa harjoittaaksesi tee seuraavat liikkeet seinää vasten, 5-10 toistoa persuunta ja oman kunnon sekä tahdin mukaan: 

    Kahdeksikko: piirrä kahdeksikko sivusuunnassa seinää vasten, jalat lantion leveydellä. Jos haluat haastetta, tee liike suuremmin ottaen kyykkyä/ polvien joustoa jalkoihin mukaan. Muista vaihtaa toinen käsi! 

    Ympyrät: piirrä molemmilla käsillä yhtäaikaa laajaa ympyrää. Jos haluat haastetta vie kantapäät yhteen. Lisähaasteena vielä varpaillenousu. Muista vaihtaa pyörityssuunta! 

  6. Monet meistä ovat tällä hetkellä etätöissä ja on tärkeää muistaa taukoliikunnan merkitys työtehon säilyttämiseksi. Alla olevasta linkistä löydät helpot ohjeet taukojumppaan: 

https://selkakanava.fi/helppo-taukojumppa-toimistoon 



OLIKO SISÄLLÖSTÄ APUA?

Kyllä 2 Ei 0 Kyllä 2 Ei 0

Kommentit on suljettu.