Konserni- ja hallintopalvelut Kulttuuri ja vapaa-aika Sivistyspalvelut Sosiaalipalvelut Tekniset palvelut Ympäristö

Kunta-Kati vastaa kuntalaisten kysymyksiin vuorokauden ympäri

Riihimäki ottaa ensimmäisenä kuntana tekoälyn avuksi asiakaspalveluun

Riihimäen kaupunki, Accenture ja teknologiayritys boost.ai aloittavat työnimellä Kunta-Kati kulkevan tekoälykokeilun, jossa tekoäly tuodaan osaksi kaupungin asiakaspalvelua. Riihimäki on samalla ensimmäinen suomalainen kunta, jossa tekoälypohjainen virtuaaliassistentti neuvoo kuntalaisia vuorokauden ympäri. Kunta-Kati aloittaa työt huomenna 17. tammikuuta klo 10 Riihimäen kaupungin etusivulla.

”Haluamme kehittää tulevaisuuden digitaalisia kaupunkilaispalveluita ja tarjota riihimäkeläisille uuden ja helpon tavan löytää kaupungin palveluita”, Riihimäen kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö Mia Miettinen sanoo.

”Accenturen tavoitteena on kehittää suomalaiseen yhteiskuntaan arjessa läsnä olevia palveluita, jotka tunnistavat yksilölliset tarpeemme ja ohjaavat meidät nopeasti avun äärelle. On hienoa, että Riihimäki on ensimmäisenä kaupunkina mukana tekoälykokeilussamme ja voimme tuoda heille maailmalta parhaat innovaatiot sovellettavaksi suomalaisten tarpeisiin,” kertoo Marko Rauhala, Accenture Suomen terveydenhuollon ja julkisen sektorin liiketoimintajohtaja.

Kunta-Kati käyttää tekoälyä kaupunkilaisten kysymysten ymmärtämisessä sekä uusien asioiden oppimisessa. Kaupungin työntekijöiden ohjauksessa toimiva Kunta-Kati oppii palvelemaan ihmisten tarpeita ja löytää yksilöllisiä ratkaisuja heidän ongelmiinsa.

Tekoäly ei korvaa aitoja asiakaspalvelukontakteja, mutta antaa Riihimäestä kiinnostuneille mahdollisuuden saada vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin vuorokauden ympäri. Samalla palvelussa kertyy tärkeää tietoa Riihimäen kaupungin työntekijöille siitä, millaisille palveluille on kysyntää ja mitkä asiat erityisesti askarruttavat kaupunkilaisia. Kunta-Katin taustalla on ainutlaatuinen tekoälyratkaisu, jonka on kehittänyt norjalainen teknologiayritys boost.ai.

”Kunta-Katia voisi verrata kaupungin uuteen työntekijään, joka on opetettu vastaamaan asukkaiden kysymyksiin, mutta vaatii uusia asioita oppiakseen kokeneiden asiakaspalvelijoiden ohjausta ja tukea. Asiakaspalvelua voidaan lähestyä samasta asiasta usealla erilaisella kysymyksellä ja näiden kysymysten ymmärtämiseen hyödynnetään tekoälyä,” kertoo Kunta-Katin kehityksestä vastaava Accenturen Jouni Laine.

”Kunta-Katin tarkoituksena ei ole korvata ihmiskontaktissa tapahtuvaa asiakaspalvelua, vaan kokeilla uutta täydentävää kanavaa. Toivomme kaikilta testaajilta ymmärrystä Kunta-Katin työharjoitteluajalle sekä palautetta, mikäli Kunta-Katilta ei saa vastausta palveluihin liittyviin kysymyksiin ensimmäisten viikkojen aikana,” Miettinen muistuttaa.

Kunta-Katissa tietosuojasta pidetään tarkasti huolta. Kaupunkilaisten kanssa käytyjä keskusteluita käsitellään anonyymisti, jolloin kaikki henkilötietoihin viittaava data poistetaan ennen keskustelun tallentumista keskustelulokiin.

 

 

 

Lisätietoja

Mia Miettinen, Riihimäen kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö, mia.miettinen@riihimaki.fi

Jouni Laine, Accenture Nordic Digital Sales Lead, jouni.laine@accenture.com

Accenture Suomi, Press office, 040 137 3954

 

 


,


OLIKO SISÄLLÖSTÄ APUA?

Kyllä 7 Ei 2 Kyllä 7 Ei 2

Kommentit on suljettu.