viestintä

Hyvät kulkuyhteydet ja arkielämän helppous ja turvallisuus Riihimäen vahvuuksia

Riihimäki tunnetaan erityisesti rautatiestä, hyvistä kulkuyhteyksistä ja Suomen lasimuseosta. Suurin osa suomalaisista osaa sijoittaa Riihimäen hyvin kartalle. Riihimäkeläisten mielestä kaupungin vahvuuksia ovat arkielämän asioiden helppo hoitaminen, turvallinen asuin- ja elämisympäristö ja asumisen kohtuuhintaisuus.

”Riihimäen sijainti tunnetaan jo hyvin. Kaupungin houkuttelevuutta, vahvuuksia ja elinvoimatekijöitä on kuitenkin syytä vahvistaa. Tätä Riihimäen strategian päivittämisellä ja brändityöllä tavoitellaan. Meidän on otettava selkeämmin haastajan rooli ja ajateltava ja toimittava isommin ja rohkeammin kuin aiemmin. Robotiikkakampus ja asemanseudun kehityshankkeiden nopea eteneminen ovat kaupungin kannalta välttämättömiä”, Riihimäen kaupunginjohtaja Sami Sulkko sanoo.

Riihimäkeläisten mielestä robotiikkaopetus on asia, jolla kaupunki voi erottautua edukseen. Riihimäkeläiset haluavat kehittää keskustan elävyyttä, kaupungin vetovoimaisuutta, yhteisöllisyyttä ja riksulaista identiteettiä.

”Yhteisöllisyyden ja identiteetin vahvistaminen on meidän kaikkien tehtävä. Esimerkiksi Lähiöfest oli yksi hieno esimerkki yhteistyön ja yhteisön voimasta. Tällaisia tarvitsemme lisää, sillä Riksu tehdään yhdessä”, Riihimäen viestintä- ja markkinointipäällikkö Mia Miettinen sanoo.

Suomen lasimuseo on tutkimuksen mukaan Riihimäen ykköskohde. 35 prosenttia suomalaisista on vieraillut museossa. Kiinnostavana päivävierailukohteena kaupunkia pitää 32 prosenttia suomalaisista.

Riihimäellä muuttoa voisi harkita 13 prosenttia suomalaisista. Eniten muuttohalukuutta löytyy naapurikunnissa ja pääkaupunkiseudulla asuvilta. Muuttohalukkuutta lisää kulkuyhteydet, asumisen ja elämisen kustannukset ja oman tai perheenjäsenen työpaikka. Pääkaupunkiseudulla asuvien muuttopäätökseen vaikuttaa eniten asumisen ja elämisen kustannukset ja asuntotarjonta.

Riihimäki selvitti mielikuvia itsestään maalis-huhtikuussa. Sähköinen kyselyn kohderyhmän muodostivat 15–79-vuotiaat suomalaiset. Taloustutkimuksen tekemään tutkimukseen vastasi 2 057 ihmistä, joista riihimäkeläisiä oli noin 620. Tutkimus on osa Riihimäen strategian päivitystyötä.

”Riksulle on tarkoitus luoda tunnistettava brändi. Tutkimus antaa brändityölle hyvän pohjan. Kaupunkilaiset pääsivät jo osana strategiatyöpajoja kertomaan millaisena he näkevät tulevaisuuden Riihimäen. Myös valtuutetut ovat saaneet kertoa mielipiteensä. Nyt on aika koota kaikki tiedot ja näkemykset yhteen brändin luomiseksi”, Miettinen sanoo.

Riihimäen toteutti tutkimuksen yhdessä Riihimäen Tilat & Kehitys Oy:n ja Riihimäen Kaukolämpö Oy:n kanssa.

 

Lisätietoja:
Kaupunginjohtaja Sami Sulkko, Riihimäen kaupunki, puh. 019 758 4010
Viestintä- ja markkinointipäällikkö Mia Miettinen, Riihimäen kaupunki, puh. 019 758 4016

 

 

 

 



OLIKO SISÄLLÖSTÄ APUA?

Kyllä 1 Ei 1 Kyllä 1 Ei 1

Kommentit on suljettu.