Harjurinteen koulu Koulut Sivistyspalvelut

Harjunrinteen koulu mukana kulttuuriperintökasvatushankkeessa

Riihimäkeläinen Harjunrinteen koulu osallistuu Heritage Hubs -hankkeeseen, joka on Kulttuuriperinnön eurooppalaiseen teemavuoteen 2018 liittyvä kulttuuriperintökasvatuksen hanke. Hanketta koordinoi Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura. Hankekumppaneita ovat Centre for Urban Development (Serbia), La Fundación San Millán de la Gogolla (Espanja)  ja  Viteco E-Learning (Italia). Hanketta rahoittaa EU:n Luova Eurooppa -ohjelma, Svenska Kulturfonden sekä Opetushallitus. Hanke kestää toukokuusta 2018 tammikuuhun 2020.

Hankkeessa 11–16-vuotiaat nuoret Suomessa, Serbiassa ja Espanjassa tutustuvat sekä omaan että toistensa kulttuuriperintöön ja tekevät esittelyvideon omasta kulttuuriperinnöstään. Kevätlukukaudella 2019 nuoret esittävät oman tulkintansa ulkomaisen kouluparinsa kulttuuriperinnöstä ja vierailevat toistensa luona tutustumassa siihen, miten heidän oma kulttuuriperintönsä on tulkittu eri maassa ja kontekstissa ulkomaisen kouluparin toimesta. Espanjalaiset ja serbialaiset koulut vierailevat Suomessa – Lohjalla, Riihimäellä, Lammilla ja Kirkkonummella – toukokuussa 2019.

Harjunrinteen koulun espanjalainen koulupari San Millanista vierailee Riihimäellä 4.–8. toukokuuta 2019. Ohjelmaa on järjestetty 5.–7. toukouuta väliselle ajalle. Vierailun aikana oppilaat esittelevät vierailleen paikallista kulttuuriperintöä eli muun muassa lasinpuhallusta, saunomista ja Hatlamminsuota ja esittävät oman tulkintansa espanjalaisten valitsemasta kulttuuriperinnöstä. Espanjalaista viinikulttuuria esitetään mehujen tekemisen kautta mehumaijalla ja Unescon maailmanperintökohteiden Suso ja Yuso luostareiden keskiaikaisen Scriptoriumin espanjankielisille kauniisti kuvitetuille teoksille Harjunrinteen oppilaat löysivät vertauskohdan Agricolasta, Kalevalasta ja Gallen-Kallelasta. Riihimäeltä ollaan myös vielä lähdössä Espanjan San Millaniin toukokuun lopussa.

Hanke on vahvasti nuoria osallistava ja nuoret itse määrittelevät mikä on heille tärkeää kulttuuriperintöä. Samalla heillä on mahdollisuus muokata vanhaa kulttuuriperintöä omanlaisekseen ja halutessaan luoda uusia perinteitä. Hankkeen tuotoksissa nuorten oma ääni ja näkemys kulttuuriperinnöstä tulevatkin vahvasti esille. Nuoria kannustetaan pohtimaan yhteyksiä oman ja vieraan sekä kansallisen ja eurooppalaisen kulttuuriperinnön välillä. Hankkeen aikana oma kulttuuriperintö näyttäytyy monelle uudessa valossa, kun nuoret kenties huomaavat, että kulttuuriperintö ei ole aikaan ja paikkaan sidottua. Riihimäkeläiset ovat valinneet omaksi kulttuuriperinnön aiheikseen Hatlamminsuon ja saunan.

Riihimäen Harjunrinteen koulun lisäksi Suomesta hankkeessa mukana ovat Hakkalan koulu (Lammi), Harjun koulu (Lohja) ja Winellska skolan (Kirkkonummi), Espanjasta IES Villegas (Nájera), CRA Entrevalles (San Millán de la Cogolla, Anguiano y Badarán) sekä Colegio Estudio ja Colegio Hermanos Amorós (Madrid) ja Serbiasta Đura Jakšić (Zaječar), Ilija Garašanin (Grocka) ja Miroslav Antić (Belgrad). Nuorten valitsema ​​kulttuuriperintö sisältää niin aineellisia ja aineettomia, paikallisia ja kansallisia, kuin vanhoja ja uusia kulttuuriperinnön ilmiöitä. Valitut aiheet sisältävät muun muassa ruokakulttuuria (slavski kolač, korvapuusti ja carnes asadas al sarmiento), perinteisiä tapoja, juhlia ja urheilulajeja (slava, sauna, La Riojan alueen juhlapyhät, salibandy, mölkky ja Stafettkarnevalen), paikallisia maisemia ja maailmanperintökohteita (Felix Romuliana, Hatlamminsuo, Suso ja Yuso luostarit, Madrid de las Letras ja Quintas de Recreo de Carabanchel), teatteria ja kirjallisuutta (1700-luvun Madridin naistaiteilijat, Sor Marcela de San Félixin näytelmät ja keskiaikaisen luostarin Scriptorium) sekä musiikkia ja tanssia (Anguianon puujalkatanssi ja Najerillan tanssi). Oppilaiden esitykset heidän valitsemastaan kulttuuriperinnöstä löytyvät Heritage Hubs YouTube -kanavalta.

 

Hankkeen tavoitteena on kehittää kulttuuriperintökasvatuksen menetelmiä ja työkaluja siten, että ne entistä paremmin tukevat lasten ja nuorten osaamista ja osallisuutta kulttuuriperinnössä sekä aktiivista toimijuutta  yhteiskunnassa ja kulttuurissa. Hankkeen oppaat ja materiaalit tulevat olemaan vapaasti saatavilla suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, serbiaksi ja espanjaksi. Ne julkaistaan ​​keväällä 2020.

 

 

Lisätietoja:

koordinaattori Kati Nurmi, Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

kati.nurmi@kulttuuriperintokasvatus.fi, puh: 0400 937 081

 

erityisopettaja Sirpa Arkko, Harjunrinteen koulu, Riihimäki

sirpa.arkko@riihimaki.fi, puh: 019 758 4557

 

Voit myös ottaa yhteyttä kansallisiin koordinaattoreihin

Aleksandra Nikolić (Serbia)

sashnikolic@gmail.com

+381 64 230 76 56

 

Mariola Andonegui Navarro (Espanja)

patrimonio@fsanmillan.es

+34 669 6000 50

 

Heritage Hubs löytyy seuraavista osoitteista

homepage

Twitter: @HeritageHubs

Instagram: heritagehubs_project

You Tube

#HeritageHubs

 

Voit myös kuunnella Winellska skolanin oppilaiden ajatuksia hankkeesta. Elever från Winellska skolan tar Stafettkarnevalen till Serbien.

      


,


OLIKO SISÄLLÖSTÄ APUA?

Kyllä 0 Ei 0 Kyllä 0 Ei 0

Kommentit on suljettu.