Hyppää sisältöön

Kuljetuspalvelut

Kuljetuspalvelulla tuetaan omatoimista liikkumista. Se on tarkoitettu vaikeimmin vammaisille henkilöille, jotka eivät voi käyttää julkista liikennettä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia.

Kuljetuspalvelulla mahdollistetaan välttämättömät työ- ja opiskelumatkat sekä liikkuminen vapaa-ajalla bussilipun hinnalla. Kuljetuspalvelumatkat tehdään taksilla tai invataksilla. Vapaa-ajan matkoja voi saada vähintään 18 matkaa kuukaudessa Riihimäen kaupungin sekä naapurikuntien (Hausjärvi, Janakkala, Loppi ja Hyvinkää) alueella. Käyttämättömiä matkoja ei voi siirtää seuraavalle kuukaudelle. Asiakkaalla saa olla mukana matkalla tarpeellinen saattaja.

Kuljetuspalveluhakemus ja siihen liitettävä lääkärintodistus löytyvät vammaispalvelun etusivun lomakkeista.

Vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun toimintaohje 1.7.2018 alkaen, Sosiaali- ja terveyslautakunta 19.6.2018 § 56

Ikäihmisille kuljetuspalvelua järjestetään ensisijaisesti sosiaalihuoltolain perusteella. Katso lisätietoja täältä.

Matkoja ei voi käyttää sairausvakuutuslain piiriin kuuluviin matkoihin kuten terveyskeskus- tai sairaalamatkoihin. Katso lisätietoja Kelan sivuilta.

Kuljetuspalveluun muutoksia 1.7.2022 alkaen

Kanta-Hämeen maakunnallisen kuljetuspalvelun (makupa) palveluntuottaja muuttuu. Uutena palveluntuottajana aloittaa 1.7.2022 Taksi Helsinki Oy.

Samalla kuljetuspalvelun tilausnumero vaihtuu. Jatkossa kyyti tilataan Taksi Helsingin kuljetuspalvelukeskuksen numerosta (03) 4108 1617.

Jos sinulla on kuulo- tai puhevamma, voit tehdä tilauksen tekstiviestinä. Uusi tekstiviestitilausnumero kuulo- ja puhevammaisille on 045 73980156.

Voit tehdä tilauksen myös Taksi Helsingin RIDEIT -makupa-matkojen tilaussovelluksella.

Tee heinäkuulle tulevat kyytitilauksesi Taksi Helsingin tilausnumeroon. Taksi Helsinki alkaa ottaa heinäkuun kyytitilauksia vastaan maanantaista 20.6.2022 alkaen. Kesäkuun matkat tilataan vielä Taksi Tampereen numerosta.

Palveluntuottajan vaihdos ei vaikuta matkaoikeuksiisi eikä kuljetuspalvelupäätökseesi. Mikäli osoite- ja muut tietosi ovat ennallaan, ei palveluntuottajan vaihdos vaadi sinulta mitään toimenpiteitä.

Jos sinulla on vakiotaksioikeus ja nykyinen vakiotaksiyrittäjäsi jatkaa toimintaansa Taksi Helsingin maakunnallisessa kuljetuspalvelussa, säilyy vakiotaksioikeutesi nykyisellä liikennöitsijällä.

Suurin muutos tulee koskemaan kuljetuspalvelumatkojen omavastuuosuuden perimistä. Jatkossa et enää maksa kuljetuspalvelun omavastuuta kyydin päätteeksi taksinkuljettajalle, vaan Riihimäen kaupunki lähettää omavastuuosuuksista sinulle laskun kuukausittain jälkikäteen. Jos lasku matkojesi omavastuuosuuksista tulee lähettää jonnekin muualle kuin kotiosoitteeseesi (esim. edunvalvojalle), ilmoita laskutusosoite kuljetuspalvelun myöntäjälle.

Palveluntuottajan vaihtuessa kuljetuspalvelun käyttöön tulee lisäksi muutoksia, jotka koskevat mm. kyydin tilaus- ja odotusaikoja, saattamis- ja avustamislisiä sekä toivetaksi-käytäntöä. Näistä sekä muusta kuljetuspalvelun käytöstä saat lisätietoa  kuljetuspalvelun käyttäjän ohjeesta. Omista matkaoikeuksistasi saat tietoa vammaispalvelujen työntekijöiltä.

Kuljetuspalvelukeskus

Kuljetuspalvelumatkat tilataan kuljetuspalvelukeskuksesta numerosta 0100 4135.

Aistivammaiset voivat tilata matkan tekstiviestinä numerosta 046 920 0535.

Palvelulinja

Riihimäen paikallisliikenteen palvelulinjabussiin pääsee myös apuvälineiden kanssa. Kuljettaja auttaa tarvittaessa kyytiin nousemisessa ja autosta poistumisessa. Palvelulinja voi poiketa hieman reitiltään hakemaan esimerkiksi kotipihasta. Auton voi tilata numerosta 040 753 8041. Palvelulinja voi poiketa myös viemään esimerkiksi uimahallille tai kotipihaan (kuljettajalta pyytämällä). Tarvittaessa saat henkilökohtaista ohjausta palvelulinjan ja muun paikallisliikenteen käyttöön liikkumista tukevien palvelujen ohjaajalta, puh. 019 758 4362.

Palvelulinjan aikataulut ja lisätietoa löydät täältä.

 

Kutsukyyti palvelee riihimäkeläisiä 6.6.2022 alkaen

R-kyyti korvaa aikataulutetun paikallisliikenteen ja palvelulinjan kesällä 2022 kokonaan. Syksyllä 10. elokuuta 2022 alkaen R-kyyti korvaa palvelulinjan sekä varhaisaamujen, iltojen ja viikonloppujen aikataulutetun liikenteen.

R-kyyti kulkee asiakkaan omien reittien ja aikataulujen mukaisesti. R-kyydillä pääsee myös paikkoihin, joihin bussi ei ole aiemmin vienyt – kesällä esimerkiksi uimarannoille!

Kyydin voi tilata kätevästi mobiilisovelluksella tai soittamalla asiakaspalveluun. Reitit muodostetaan automaattisesti samaan aikaan ja samaan suuntaan matkustavien asiakkaiden tilausten perusteella.

 

Hyppää kyytiin – Näin R-kyyti toimii

R-kyyti palvelee kesäaikaan 6.6.–9.8.2022 taajama-alueella ma–pe klo 5–23 ja la–su klo 7–17. Kyyti tilataan Reitit ja Liput -sovelluksella tai soittamalla numeroon 0206 144 400 (ppm, ma–pe klo 7–17). Kyytiin pääsee sovelluksen tai asiakaspalvelijan kertomasta paikasta. Tilauksen voi tehdä välittömään tarpeeseen tai ennakkoon.

Syksyllä 10.8.2022 alkaen R-kyyti korvaa palvelulinjan sekä varhaisaamujen, iltojen ja viikonloppujen aikataulutetun liikenteen.

Kyytiin pääsee normaaleilla paikallisliikenteen maksutavoilla ja lipputuotteilla tai maksamalla sovelluksella. Kyytiin voi ottaa myös esimerkiksi lastenvaunut, pyörätuolin tai rollaattorin, kunhan varaa niille paikan kyydin tilaamisen yhteydessä.

Kutsukyyti palvelee riihimäkeläisiä 6.6.2022 alkaen.

Lisätietoa R-kyydistä löydät täältä.

 

EU:n vammaiskortilla maksutta paikallisliikenteessä

EU:n vammaiskortilla matkustus on maksutonta paikallisliikenteessä. Taksikorttien poistuttua käytöstä voi paikallisliikenteessä matkustaa maksutta niiden sijaan Kelan myöntämällä EU:n vammaiskortilla. Kortin saavat mm. sellaiset henkilöt, joille on myönnetty sosiaalihuoltolain mukainen liikkumisen tuki tai vammaispalvelulain mukainen kuljetuspalvelu. Kortti hankitaan itse ja se maksaa 10 €. Kotokartanosäätiön Puistonkulma auttaa tarvittaessa kortin hankkimisessa.