Hyppää sisältöön
Joukkoliikennettä apuvälineitä käyttäville

Kulkeminen

1.1.2023 alkaen riihimäkeläisten sosiaali- ja terveyspalveluista vastaa Kanta-Hämeen hyvinvointialue eli Oma Häme.

Hyvinvointialueuudistuksen astuttua voimaan 1.1.2023 sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluiden järjestämisvastuu siirtyy 11 Kanta-Hämeen kunnalta sekä kuntayhtymiltä hyvinvointialueelle.

Henkilökunnan ja palveluiden puhelinnumerot säilyvät. Sähköpostiosoitteet vaihtuvat muotoon etunimi.sukunimi@omahame.fi 1.1.2023 alkaen.

Palvelut jatkuvat kuten aiemmin: voit asioida samoissa toimipaikoissa kuin tälläkin hetkellä. Asiakkaita ja potilaita palvelevat pääsääntöisesti samat tutut ammattilaiset, tutulla terveysasemalla tai sosiaalihuollon palveluissa. Myös erikoissairaanhoidon palvelut löytyvät edelleen samoista paikoista.

Ajankohtaisin tieto hyvinvointialueen palveluista löytyy Kanta-Hämeen hyvinvointialueen verkkosivuilta omahame.fi.

  • R-kyyti on kutsukyytipalvelu, joka liikennöi asiakkaiden omien reittien ja aikataulujen mukaan. Aikataulu ilmoitetaan aikavälinä, jotta samaan suuntaan kulkevia matkustajia voidaan yhdistellä samoille reiteille. Matkahuollon Reitit & Liput -sovelluksella voit tilata R-kyydin silloin, kun sinulle sopii. Voit tilata R-kyydin myös soittamalla numeroon 0206 144 400 (ma–pe klo 7–17, paikallisverkkomaksu).

    R-kyydillä pääsee matkustamaan sellaisiinkin paikkoihin ja kellonaikoihin, joihin aikataulutetulla linjaliikenteellä ei pääse. Ympäristöystävällinen R-kyyti jättää turhat ajot pois. Bussi kulkee vain silloin, kun on tilauksia.

    Lisätietoja R-kyydistä tältä sivulta.

  • Tieto päivittyy myöhemmin.

  • Mikäli ikääntynyt ei pääse kulkemaan palvelulinjalla, kuljetuspalvelulla pyritään tukemaan itsenäistä elämää kotona. Kuljetuspalvelumatkat on tarkoitettu auttamaan asiakkaan omatoimista päivittäisten asioiden hoitamista ja sosiaalisen elämän ylläpitämistä.

    Kuljetuspalveluja myönnetään yksilölliseen tarpeeseen perustuen. Kotona asuvalle myönnetään enintään kahdeksan yhdensuuntaista taksimatkaa kuukaudessa. Palvelutalossa asuville asiakkaille myönnetään enintään neljä yhdensuuntaista taksimatkaa. Käyttämättä jääneitä matkoja ei voi siirtää muille kuukausille.

    Asiakkaalta perittävä kuljetuspalvelumaksu on sama kuin Riihimäen sisäisen linja-autoliikenteen taksa, tällä hetkellä 2 euroa/matka.

    Vähintään 10 %:n sotainvalideilta tai rintamatunnuksen omaavilta sotaveteraaneilta ei peritä omavastuuosuutta.

    Taksimatkat voi tehdä vain Riihimäen kaupungin alueella. Mikäli asiakas matkustaa Riihimäen ulkopuolelle, maksaa hän itse matkastaan Riihimäen kaupungin rajojen ulkopuolisen osuuden suoraan taksinkuljettajalle.

    Sosiaalihuoltolain mukaista kuljetuspalvelua ei voi käyttää sairaala-, terveyskeskus-, poliklinikka- tai kuntoutusmatkoihin, vaan siihen on tarkoitettu Kelan matkakorvaukset.

  • Voit täyttää kuljetuspalveluhakemuksen Palveluneuvonnan avustuksella.

    Taksikorttia myönnettäessä arvioidaan aina yksilöllistä palvelutarvetta ja lopullinen ratkaisu tehdään yksilöllisen tarveharkinnan perusteella. Tässä joitakin kuljetuspalveluiden myöntämisperusteita:

    • Hakijalla tulee olla kotipaikka Riihimäellä.
    • Hakijalla on pitkäaikaisesti vaikeuksia liikkumisessa, mutta hän ei ole oikeutettu vammaispalvelulain mukaiseen kuljetuspalveluun
    • Hakijalla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia taksin käyttöön.
    • Kuljetuspalvelua ei myönnetä, mikäli asiakkaalla on mahdollisuus oman auton käyttöön.
    • 1.7.2022 alkaen tehtävät matkat tilataan numerosta 03 4108 1617.
    • Jos sinulla on kuulo- tai puhevamma, voit tilata kyydin tekstiviestinä numerosta 045 7398 0156.

    Kuljetuspalveluohjeen näet tästä.

     

Lisätietoja

Ikäihmisten palveluneuvonta ja -ohjaus
p. 019 758 4364, palveluneuvonta@riihimaki.fi
Puhelinajat maanantaista perjantaihin kello 8-11 sekä ma, ti, to ja pe kello 13-15. Muina aikoina voi jättää viestin vastaajaan