Riihimäen seutu vaatii junavuorojen palauttamista ennalleen ja ratainvestointien aloittamista heti

Riihimäen seudun kuntajohto vaatii henkilöliikenteen palauttamista normaaliksi välillä Riihimäki-Lahti sekä pääradan investointien aloittamista heti. Kuntajohto näkee raideliikenteen kehittämisen tärkeäksi alueen elinvoiman ja työllisyyden kannalta. Ensiarvoisen tärkeää se on välillä Lahti-Riihimäki-Helsinki, jossa korostuu myös pääradan investoinnin aloittamisen tärkeys. Kuntajohto ehdottaa seuraavia toimenpiteitä, joita se vaatii toteutettavaksi välittömästi: Lähiliikenteen vuoroväli palautetaan yhteen tuntiin. Vuoroja lisätään varhaiseen aamuun … Lue lisää

Valtio ja kunnat sopuun suurten raidehankkeiden edistämisestä

Valtio ja kunnat ovat päässeet yhteisymmärrykseen Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua edistävien hankeyhtiöiden perustamisesta sekä eri osapuolten rahoitusosuuksista. Molemmille hankkeille haetaan EU:n CEF-rahoitustukea (CEF, Connecting Europe Facility). Hankeyhtiöiden toimialana ja tehtävänä olisi raidehankkeisiin liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti. ”Olen erittäin tyytyväinen siitä, että näiden hankkeiden suunnittelu päästään nyt aloittamaan ja näin moni … Lue lisää

Nykyisen pääradan kehittäminen on aluetaloudelle selvästi tehokkaampi kuin suora ratalinjaus

Nykyisen pääradan kunnostaminen ja välityskyvyn parantaminen Helsingin ja Tampereen välillä on selvästi parempi vaihtoehto kuin rakentaa rinnalle uusi, suora junarata. Taloustutkimus selvitti, että valtaosa Helsingin ja Tampereen välisestä työmatkaliikenteestä suuntautuu näiden kaupunkien välille muodostuneen työmarkkina-alueen keskiosiin, tai keskiosissa kunnasta toiseen. Päästä päähän ulottuvien työmatkojen määrä on tähän nähden vähäinen. Tampereelta Helsinkiin päin ja Helsingistä Tampereelle … Lue lisää