Toimintakertomus 2014-2015

Näyttelytoiminta

Kevätnäyttely järjestettiin Riihimäen kirjaston Samuli Parosen salissa sekä aikuisten osaston vitriineissä. Samaan aikaan käsityökoulu Leija piti näyttelyn kirjastossa lasten osastolla. Avajaisissa esiintyi musiikkiopiston oppilas Onni Laine esittäen harmonikalla kappaleet Kress: Ballet sekä Saku Sammakko. Päättötodistukset annettiin kuudelle kuvataidekoulun päättävälle oppilaalle. Vanhempainyhdistys jakoi kaikille todistuksen saaneille stipendinä taidekirjan sekä vastasi avajaisten mehu- ja karkkitarjoilusta.

Keramiikan, maalauksen ja kuvanveiston työpajat sekä perusopetuksen kaksi F-ryhmää osallistuivat Hämeenlinnan Aimokoulun kanssa Metsästysmuseon Ihan Eläimenä -kesänäyttelyyn. Teokset ovat esillä koko kesän ajan.

Päättötodistukset

Lotta Heimo, Linda Jalonen, Inkeri Kinnunen, Ronja Mäkinen, Aapo Rajala ja Katri Ylä-Soininmäki.

Muu toiminta

Kontiontiellä tehtävän tietyön takia kuvataidekoulun pihalle tuotiin työmaakontti, jonka ulkoseiniin tehtiin sotkut peittävä maalaus, apuna C-ryhmän oppilaita ja vanhempia. Valokuvauksen ryhmät ottivat barokkiaiheisia studiovalokuvia musiikkiopiston järjestämää syksyistä barokkitapahtumaa varten. Heitä oli meikkauksen saloihin ohjaamassa maskeeraaja Niko Sahlman.

Vanhempainyhdistys

Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana toimi Anita Rintala, sihteerinä Anneli Karlstedt, rahastonhoitajana Antti Koivisto. Muita hallituksen jäseniä olivat: Jaana Hapulahti, Sari Majaharju ja Kristiina Rajala. Vanhempainyhdistyksen kanssa yhteistyössä järjestettiin joulutapahtuma ’Taiturin Joulu’ su 15.12. Tapahtumassa tehtiin kransseja, kuunneltiin joululauluja, nautittiin glögiä ja pipareita sekä katseltiin nukketeatteriesitystä ’Joulun Ähky’, jonka esitti Hyvinkään kirjaston satutäti Milla Helminen. Opettajat myivät omia tuotteitaan. Joulutapahtuma onnistui niin hyvin, että siitä päätettiin tehdä perinne.

Vanhempainyhdistyksen varainhankintaa on myös vappumyyjäiset Merkoksella. Joka vuosi yhdistys järjestää retken, mikä tänä vuonna suuntautui Suomenlinnaan. Vanhempainyhdistys oli mukana myös jo perinteeksi muodostuneessa Talvikkitapahtumassa Metsästysmuseolla su 8.2. Opettajat olivat myös mukana, ja yhdessä tuumin lumikasasta muotoiltiin karamelliväreillä väritetty liukumäki.

Kuvataidekoulu on kovin ylpeä sinnikkäästä vanhempainyhdistyksestään, joka antaa koululle oman erityisen leimansa. Vanhempainyhdistyksen toimintaan pääsee mukaan vain ilmoittamalla, eivätkä sen muutamat vuosittaiset kokoukset suuresti rasita muutenkin kiireisiä vanhempia. Kiitos teille yhteistyöstä!

Kesäkurssit

Kuviksen perinteiset kesäkurssit järjestettiin KesäTAIDE-nimellä, 1.–5.6. Kurssien teemana oli rooli- ja fantasiahahmot, opettajina toimivat Mirva Valvanto ja Merjä Sirkiä.

Tiian ryhmäkohtaiset opetussuunnitelmat

Kuvisvuotemme teema oli tällä kertaa Tove Jansson. Teema oli yhteinen suuressa osassa suomalaisia kuvataidekouluja, ja syy oli taiteilijan juhlavuodessa – Tove Janssonin syntymästä tuli 2014 kuluneeksi 100 vuotta. Eri taidekouluissa sitä vietettiin eri tavalla, Riihimäellä otimme teeman avuksi opetuksen suunnitteluun. Koska minulla on koulumme pienimmät ryhmät, otin Tove Janssonin tuotannosta kantaviksi asioiksi omakuvat ja merihenkisyyden. Näitä kahta toteutimme eri ryhmien kanssa eri tavoin.

Perusopetuksessa käydään vuosittain läpi perustekniikat, joten töitä tehtiin suurimmalta osin piirtämällä eri välineillä, kuten hiilellä ja kuivapastelleilla, maalaamalla ja muotoilemalla savesta. Näiden lisäksi kokeilimme grafiikkaa. Kaikki ryhmät tekivät yhdessä vuoden kuluessa pöydälle luokkani liitutaulun eteen Muumilaakson inspiroimaa Kuvislaaksoa, mihin eri ryhmät tekivät taivaan (C), maan (F1), vuoret (F2), auringon ja pilvet (E) sekä kuvistalot (F2). Jokainen sai myös tehdä oman kipsillä peitetyn hahmon laaksoon. Kuvisluokan seinällä komeili koko vuoden jokaisen seitsemän ryhmäni omakuva, joka tehtiin ensimmäisellä kuviskerralla.

Kevätnäyttelyyn jokainen maalasi ainakin yhden pahvista tehdyn kalan, jotka olivat näyttelyssä esillä suurena parvena. Savitöitä tehtiin kaksi kertaa vuodessa. Tänä vuonna ne molemmat liittyivät mereen; syksyllä tehtiin meritähtiä (A-, B- ja C-ryhmät) sekä simpukoita (E- ja Fryhmät), ja keväällä kaikki ryhmät tekivät oman muumitalon makkaratekniikalla. Saven kuivumista seurattiin kiinteästi, ja kovasti odotettiin sitä päivää, kun uunista otetut talot sai maalata valmiiksi.

Pienten ryhmien kanssa olen ottanut tavaksi pitää vanhempien ja lasten yhteisen pikkujoulun, jossa tehdään yhdessä työpajanomaisesti jotain jouluun liittyvää. Tänä vuonna tehtiin joulukortteja. Isompien ryhmissä sekä pikkujouluissa että kevään viimeisenä kokoontumiskertana pidetään nyyttärit ja leikitään leikkejä (vettä kengässä ei vanhene koskaan!). Kevään viimeisellä kerralla on joka ryhmässä isona asiana tehdä itsearviointi ja jakaa vuoden aikana tehdyt teokset. Ryhmäkohtaisissa kertomuksissa on edellä kerrotun lisäksi esimerkkejä ryhmien työskentelystä.

A1-, A2- ja B-ryhmät – Tiia Orivuori

Sekä A- että B-ryhmät tekivät samoja tehtäviä, joista nostan erityisesti äitienpäiväruusun, johon tarvittavan materiaalin (pakkauspehmusteen) toi yhden oppilaan äiti. Meille kuvataidekoulussa kierrätys on tärkeää, ja on erityisen hauska keksiä uutta käyttöä jollekin jo käytöstä poistuneelle. Ruusun lehdet tehtiin pakkausmuovista ja kieputettiin grillitikun ympärille. Jokaisen ruusun tekijä mietti tarkasti mikä voisi olla oman äidin lempiväri, ja niin ruusuista tulikin hyvin erinäköisiä keskenään. Keväällä teimme myös pääsiäiskanat, joiden kuviointi jäi erityisesti opettajan mieleen, se kun oli erityisen mielikuvituksellista! A1-ryhmä teki kevään ensimmäisenä tehtävänään taikasauvat, joilla voi muuttaa omia ajatuksia – jos olo on kiukkuinen, voi taikoa sen pois.

Vuoden alussa mietimme myös kiinalaista uutta vuotta, ja A2-ryhmä teki uuden vuoden vuohet, jotka päätyivät kevätnäyttelyyn saakka. Vuohien taustalla oli neonvärein kuvattuja ilotulituksia, kiinalainen keksintö sekin. Kuten kaikki muutkin ryhmät, B-ryhmä sai kokeilla grafiikan tekoa. Harjoittelimme monotypian tekoa, ja jotkut innostuivatkin tekemään melko nipun vedoksia! Aiheena oli merenalainen maailma.

C-ryhmä – Tiia Orivuori

C-ryhmä on aina ollut erityisen kiinnostunut piirtämisestä, ja se näkyi myös kevätnäyttelyssä, johon C-ryhmältä valikoitui hiilipiirroksia pajunkissoista. Kuvislaaksoomme C-ryhmä teki taivaan ja sinne lintuja. Se oli harjoitus yhdessä tekemisestä – yksi aloitti taivaan jollakin sinisellä ja seuraavien oli aina mietittävä miten jatkaa, jotta kokonaisuudesta tulisi hyvä. C-ryhmä maalasi myös maalaukset majakoista, joihin viimeisenä silauksena suihkutimme pimeässä hohtavaa maalia.

E-ryhmä – Tiia Orivuori

E-ryhmällä kesti keväällä monta viikkoa tehdä ryhmätyötä Norberta-lohikäärmeen parissa. Saimme lahjoituksena lohikäärmeen alkuaihion, johon TET-oppilaamme Gia Matikainen muotoili vielä siivet. Gian avustuksella ryhmä alkoi myös peittää rautalanka-vartaloa paperimassalla, eli levitti kerros toisensa päälle tapettiliisteriä ja sanomalehtipaperia. Ilo oli suuri, kun hahmoa sai viimeinkin maalata! Norberta sai nimen ja taustatarinan, ja päätyi itsestään selvästi kevätnäyttelyyn. Kysyimme lehtijutussakin, saisiko Norberta jostakin kodin, missä se pääsisi näytteille, ja kirjasto pyysi saada hänet lastenosastolle. Siellä Norberta nyt lentää kaikkien ilona!

F1-ryhmä – Tiia Orivuori

F1-ryhmä halusi saada opetusta piirtämiseen, ja kävimme muutamana kertana läpi nimenomaan piirtämistä. Kuvislaaksoon ryhmä teki kevättä uumoillen vihreän, kukkia pursuavan maan. Ryhmä myös ahkeroi joulukortteja Taiturin Joulu -tapahtumaa varten, ja niiden tuotolla ostimme mehua kaikkien Tiian ryhmien kevään nyyttäreille. Kevään viimeisellä opetuskerralla ryhmä teki kutistemuovista koruja, ja niitä syntyikin kuin pienen tehtaan liukuhihnalta!

F2- ryhmä – Tiia Orivuori

F2-ryhmän tehtäväksi Kuvislaaksoon tuli taustan vuoret ja kuvistalot, jotka tehtiin parityönä. Monta kokoontumiskertaa kestänyt rakentelu ja tarinoiden kertominen yksittäisistä tavaroista ja  hahmoista, jotka taloihin ilmaantuivat kertoivat selvästi kuinka hauskaa ja tärkeää yhdessä tekeminen on. Ryhmä taiteili myös omakuvamuotokuvan, missä mallina oli usein oman perheen lemmikki tai ystävä, muutama omakuvakin tuli. Nämä laitettiin itse tuunattuihin kehyksiin, joten koko teos oli yhtenäinen.

D, D2 ja E2-ryhmät – Mirva Valvanto

Lukuvuoden aikana tutustuimme ryhmien kanssa erilaisiin työtapoihin ja tekniikoihin monipuolisten tehtävien kautta. Syksyllä heti aluksi loimme jokainen oman tarinan, jonka päähenkilö oli järjestänyt salaperäiset juhlat hämärässä juhlavaloin koristellussa metsässä. Erilaisten tehtävien kautta tutustuimme lähemmin tarinan päähenkilöön ja lopulta rakensimme tälle kodin. Talonrakennustehtävä oli vuoden pitkäkestoisin päätehtävä, jossa idea oli kekseliäästi yhdistää erilaisin keinoin eri materiaaleja. Tässä tehtävässä tarkoitus oli myös oppia pitkäjänteiseen työskentelyyn, jossa idea kehittyy eteenpäin tehtävän myötä. Oppilaat innostuivat myös linokaiverruksesta, jossa innostuttiin vedostamaan useita erivärisiä vedoksia.

Grafiikan työpaja – Mirva Valvanto

Taidegrafiikan- ja piirustuksen työpaja Grafiikanpajalaisten kanssa kävimme läpi monipuolisesti erilaisia koho- ja syväpainotekniikoita. Lähestyimme taidegrafiikkaa paljon myös uniikkitöiden kautta sekä rakensimme erilaisia kokonaisuuksia palasista koostuvista teoksista. Yksittäisten teosten kohdalla kiinnitimme erityisesti huomiota siihen, että saman työn voi vedostaa eri tavoin, jolloin lopputulos on myös erinäköinen. Lopetimme lukukauden monotypiasarjoihin, joihin haimme innoitusta graffitien väri- ja kuvamaailmasta.

UP 1+2 – Sampo Malin

Ryhmän tavoitteena oli tutustua kuvataiteen tekniikoihin ja tekotapoihin mahdollisimman monelta eri kannalta. Talven aikana päästiinkin tutustumaan erilaisiin lähtökohtiin kuvan tekemiselle, niin visuaalisen runsauden, kuin mahdollisimman niukan ilmaisunkin kautta. Tarkoituksena oli rakentaa kuvia esim. positiivisiksi liikennemerkeiksi, reliefeiksi, ja mustan eri sävyistä muodostuvaksi Halloween-maailmaksi. Tutustuimme erilaisiin tapoihin käyttää maalia, rajattuihin värimaailmoihin, sekä rajattuihin ilmaisun mahdollisuuksiin tai tyylisuuntiin. Tarkoituksena oli löytää jotakin uutta ja uusia kuvakulmia kuvan tekemiseen.

G1, G2-ryhmät – Rauni Koivisto

Ryhmien kanssa vuorottelimme eri aikoihin: keramiikka, piirustus-maalaus, grafiikka.

Keramiikka/kuvanveisto: Jumalat ja jumalattaret, tarinoita eri kulttuurien luomiskertomuksista ja miten luonto ja jumalat liittyivät toisiinsa. Kukin sai valita oman elementtinsä, jota jumaluus hallitsee: maa, vesi, ilma, tuli. Tästä tehtiin luonnoksia ja mietittiin mitä symboleja kukin jumala kantaa, jolla ilmentää omaa elementtiään. Myös sai suunnitella isoon mittakaavaan koruja kyseiseen teemaan ja esittelin hieman suomalaisten korusuunnittelijoiden koruja. Hahmot toteutettiin savityöskentelynä, perustekniikoita kerraten, joko rintakuvana tai kokonaisena seisovana hahmona.

Piirustus-maalaus: Jokainen sai etsiä taidekuvia, joissa on jotakin kuvattu ystävyydestä. Tästä sai muokata oman version ystävyydestä. Maalaus akryyliväreillä pleksille, joka maalattiin molemmin puolin – värien läpikuultavuus ja sekoittuminen silmässä kuvaa katsottaessa. Piirustuksessa tutkittiin viivaa – ja jokainen valitsi taidekuvan, piirroksen ja koetti toteuttaa taiteilijan viivankäyttöä, miten kuva on luotu. Välinettä vaihdettiin 3–6 kertaa ja toteutettiin kuva erilaisin välinein erilaisille papereille.

Grafiikkajakso: Edellisen jakson piirrokset toimivat luonnoksina linolaatan kaivertamiseen, kuvan kääntäminen peilikuvaksi ja kaiverrusvälineisiin tutustumista. Vedoksia eri väreillä erilaisille alustoille: linopaperi, puhelinluettelo, piirustuspaperit eri väreissä. Jaksoista teimme suullista arviointia, mitä oppi uutta, mitä piti haasteellisena ja missä onnistui hyvin. Ryhmissä oli oma-aloitteista aiheiden kehittelyä ja kokeilunhalua, mm. G1-ryhmä teki omat kuvispaidat, joihin tuli maalausta ja grafiikanvedos!

Maalauksen työpaja – Merja Sirkiä

Aloitimme syyslukukauden maalaamalla Tove Janssonin muotokuvia luokan ikkunoihin. Ikkunat täyttyivät suurista jogurtilla tehdyistä maalauksista. Koska koko syyslukukausi omistettiin Tove Janssonille, siirryimme seuraavaksi merelliseen aiheeseen. Oppilaat tekivät lyijykynäpiirroksia malleina olleista simpukoista. Näiden harjoitelmien jälkeen jokainen valitsi yhden simpukan, josta teki suuren hiilipiirroksen.

Sitten siirryttiin öljyvärimaalausjaksolle. Tein luokkaan kotoisista esineistä kaksi pientä asetelmaa, jotka oppilaat maalasivat öljyväreillä kangaspohjille. Asetelmamaalauksien jälkeen siirryttiin omakuvien tekoon. Oppilaat saivat valita tekotavan itse. Omakuvia syntyi piirtämällä, maalaamalla akryyliväreillä ja sekatekniikalla. Muotokuvat innoittivat osan oppilaista tekemään croquis-tyyppisiä nopeita kasvotutkielmia. Metsästysmuseon kesänäyttelyyn maalausryhmä osallistui kaksipuolisilla offset-levyille tehdyillä lintumaalauksilla. Ne ripustettiin Metsästysmuseon pihassa olevaan suureen koivuun.

Kevään viimeinen tehtävä oli suuri abstraktimaalaus, jossa oppilaat saivat vapaasti irrotella väreillä, tekotavoilla ja tekniikoilla ilman mitään rajoja. Kaikkien vuoden aikana toteutettujen tehtävien aikana kerrattiin värioppia, sommittelua, materiaalioppia ja välinehuoltoa. Taidehistorian osuuden täytti tänä vuonna Tove Jansson.

Valokuvaus 1 ja 2 – Vilja Tamminen

Lukuvuoden 2014–2015 aikana koulun yhteinen teema oli Tove Jansson. Teimme aiheeseen liittyviä tehtäviä ja paljon muutakin. Syksyn 2014 ensimmäisenä tehtävänä teimme paperista pieniä Muumilaakson hahmoja, jotka valokuvattiin ulkona jossain oppilaan haluamassa ympäristössä tai monessa eri paikassa. Teimme myös paljon ulkokuvausta Riihimäen aseman seudulla. Pyhäinpäivänä pääsimme vanhaan voimalaitokseen valokuvaamaan, jossa teimme kummituskuvia eri valoilla ja pitkillä valotusajoilla. Kävimme nuorisoteatterissa kuvaamassa Heinähattu ja Vilttitossu -näytelmän kenraaliharjoitukset. Kuvasimme studiossa erilaisilla rooliasuilla ja käytimme mm. näitä kuvia pohjana kuvankäsittelytehtäviin, jotka taas tehtiin Riihimäen lukiolla.

Keväällä meillä oli maskeeraaja Niko Sahlman opettamassa maskeerausta. Kuvasimme näitä myös studiossa. Niko opasti meitä myös barokkimeikin tekemisessä. Niko teki meille myös barokkiperuukit kuvauksia varten. Puvustus tuli Riihimäen teatterilta. Kuvat tulevat Musiikkiopiston barokkiviikkoa varten. Huhtikuussa teimme taas katukuvausmatkan Helsinkiin. Satoi kaatamalla. Siksi ylimääräiseksi ohjelmanumeroksi tuli vierailu Ateneumissa valokuvaaja Ismo Höltön näyttelyssä.

Keramiikka – Anni Paunila

Keramiikan työpajassa tutustuimme keramiikan valmistuksen historiaan sekä keraamisiin materiaaleihin. Syyslukukaudella teimme erilaisia harjoitustöitä, mm. karikatyyriveistoksia omista ystävistä ja perheenjäsenistä Tove Janssonin inspiroimana. Lukuvuoden teemana oli Tove Jansson. Janssonia suuresti innostanut meri oli myös yksi tutkimuskohteemme: muovailimme simpukoita ja mereneläviä erilaisia savimassoja käyttäen. Kevätkaudella perehdyimme astioihin ja astiamuotoihin.

Erilaisia tekniikoita tutkien ja niitä yhdistellen syntyi uniikkeja astioita erilaisiin käyttötarkoituksiin. Tutkimme erilaisia lasitus- ja pinnankoristelutekniikoita erivärisillä savipinnoilla.

Kuvanveisto – Sampo Malin

Viime lukuvuoden aikana pyrimme keskittymään kuvanveiston monipuolisiin mahdollisuuksiin, sekä siihen mitä kaikkea kuvanveisto voi nykytaiteessa olla. Tutustuimme kuvan muotoilemiseen kolmiulotteiseksi reliefiksi, perinteiseen veistokseen sekä huonetilaan rakentuvaksi installaatioksi. Kokeilimme taideteoksen rakentamista eri katsantokantojen mukaan, kuten minimalismin sekä taiteilijan vapaavalintaisen tekotavan mukaan. Tehtävät toteutettiin oppilaskohtaisesti, jolloin jokainen taideteos tehtiin yksilöllisesti sen vaatimista materiaaleista. Samalla päästiin tutustumaan moniin eri tekniikoihin sekä ihmisten erilaisiin taiteellisiin ajatusmaailmoihin.

OLIKO SISÄLLÖSTÄ APUA?

Kyllä 0 Ei 0 Kyllä 0 Ei 0