Riihimäen kuusitoista vuosikymmentä

1870-luku

Yleistä

Rautatien kansakoulu / Kuva: yksityiskokoelmaSuomi toipuu vähitellen edellisen vuosikymmenen katovuosista. Tällä vuosikymmenellä syntyy maamme suurimittainen paperiteollisuus, metsien myynti tuo varallisuutta maaseudulle, ja elintaso kohoaa. Liikenneyhteydet paranevat: 11.9.1870 avataan liikenne koko Riihimäen – Pietarin rautatiellä ja vuonna 1876 rautatie Turusta Tampereelle ja Hämeenlinnaan. Lisäksi valmistuvat yksityisradat Hankoon ja Porvooseen. Rataa Riihimäeltä Turkuun suunnitellaan. Kielitaistelu kiihtyy. Muualla Euroopassa Saksan ja Ranskan sota johtaa Saksan yhdistymiseen keisarikunnaksi. Fonografi ja hehkulamppu syntyvät vuosikymmenen lopussa.

Paikallista

Asemataajaman asuttu alue ulottuu tienvartta pitkin lähes Kulmalaan asti. Turun–Tampereen–Hämeenlinnan rautatien avaaminen lisää edelleen junaliikennettä Riihimäellä. Vuosikymmenen lopussa perustetaan rautatien kansakoulu, joka on Riihimäen ensimmäinen koulu. Avataan hotelli asemaa vastapäätä.

Asukkaita vuoden 1879 lopussa 1628.

Kaupunkikuvassa

  • Turun kasarmi (Turun-junien miehistöjen yöpymispaikka, sitt. varikon konttori, nyk. ns. Keltainen talo), Pohjoinen Asemakatu 5 (1876)
  • veturitallien pohjoiskaari (1876)

Kirjallisuudessa


OLIKO SISÄLLÖSTÄ APUA?

Kyllä 0 Ei 0 Kyllä 0 Ei 0